Monopolní vykladači světa a jejich kompetence

Na letošním zasedání v Davosu se z Čechů dostal mezi řečníky jenom mladý ekonom Tomáš Sedláček. Jeho kniha Ekonomie dobra a zla se v Čechách dobře prodávala, ale asi málo četla, protože jinak by komentáře ke krizi nedodávali opět výhradně ekonomové.
Záměr spisovatele nechme stranou, (vedlejší) efekt jeho výkladů je totiž v situaci „krizí“ vlastně zajímavější.

Ekonom prozrazuje známou věc: dnes nejen současnost, ale i minulost pro média interpretují zásadně ekonomové a věštění budoucnosti dělají odvážnější z nich. Už to vypadá jako status quo, bez protestů. Nedávno vlivní interpreti světa – sociologové, psychiatři a politologové už dávno z ekonomie převzali hodnoty, argumenty i pajazyk. Dávní interpreti – theologové byli vykázáni do církevních ohrad, filosofům vzali obor i se samotným jménem. Uvažte, svou „filosofii“ má dnes v ústech nefilosofů i prodej podvlíkaček.

Vypadalo to, že nejvyšším stadiem vývoje vědy je její ekonomizace, a tak se lze pustit bez rizika do dějin takového vývoje věd a člověka vůbec z hlediska a s nástroji dnešní ekonomické vědy. Tady asi Sedláček začal, ale nedalo mu to a proti očekávání svých pokrokových kolegů našel sympatii ke starým autorům, dokonce i mythologům. Postupně krotil povýšenost moderního vědce, který se cítí na vrcholu pyramidy, a nakonec se rozhodl čtivě zreferovat staré teorie o světě a předvést je jako zdroje dnešních zažitých řešení a schémat. Tak mohly vzniknout kýžené dějiny myšlení prismatem základních zásad moderní ekonomie, ale nevznikly. Sedláčka totiž nakonec opustilo i to přesvědčení, že to dnes všechno víme lépe než dávní myslitelé. Z popisu evoluce se vlastně stalo svědectví o degeneraci.

Nezdá se, že by Sedláček na svých interpretačních exkursech trval ve všech bodech. Možná se v typologii křesťanství, židovství i jinde často dopouští zjednodušení, možná se i mýlí. Není ani theolog ani religionista, historik atd… nelze mu ale upřít intuici. Tím, že zkoumal svůj obor a jeho autority v kontextu theologie a filosofie, došel k poznání, že většina ekonomických teorií nevznikla v minulém věku. Dokonce se svým popisem, možná nevědomě, dopustil prozrazení čehosi, pro vykladače světa s patentem na rozum velmi nepříjemného. Dnešní interpreti světa – ekonomové a businessmani mají jen chatrné vzdělání právě v té části, kterou nejvíc pohrdali, ve filosofii. Co to znamená, když jejich přejaté vzorce, poučky a světonázory vůbec jsou velice zjednodušené názory druhořadých vědátorů, které nesnesou srovnání s výkony myslitelů minulých věků, ani posouzení prostým rozumem?

Hokynář může řídit banku i stát, ale stejně to bude dělat nízce jako na krámě. Když se dostane do vyšší společnosti, musí svou primitivnost maskovat, aspoň navenek. Ale jak může vědět, co se děje ve světě, čeho se držet a co nechat být? Může někomu radit v něčem jiném, než kde je co na krámě?

Každé ráno si lze dopřát z médií dávku informací, které, pokud se člověk zamyslí, informacemi nejsou. Dotázaní ekonomičtí analytici se v křečích pokoušejí odhadnout, jak se budou zbožněné „trhy chovat“, co se jim asi bude dnes „líbit“, čemu „uvěří“ atd… jejich prognóza nepochybně také ovlivňuje (nevíme jak) ty zbožněné „trhy“, a ty pak něčemu uvěří, něco se jim zalíbí a něco ne. Druhý den se můžeme dohadovat, proč se tak stalo, ale nikdy se to s jistotou nedovíme – trhů se nejde zeptat.
Veškerá náboženská ideologie i tmářství minulosti bledne před touhle domýšlivostí bez paměti.

Sedláčkova kniha vyšla loni v Oxford University Press s podtitulem The Quest for Economic Meaning from Gilgamesh to Wall Street.

publikováno: 1. 2. 2012

David Bartoň

David Bartoň

Šéfredaktor Přítomnosti /

NEJNOVĚJŠÍ články


Neexistující imigranti III.

Imigrační a muslimská otázka v britském politickém zrcadle   Úvod Toto je 3. část pětidílné minisérie mých …

Ve sviňáko! Krásná nebo chytrá?

U normálního člověka se občas zdá, že jeho schopnost uvažování je do jisté míry utlumena …

K výročí náletu na Drážďany

Na základě osobní zkušenosti si myslím, že každý z nás zažije ve svém obyčejném a …

Firma sobě! Aneb za nás čerpá Agrofert.

Naším hlavním problémem není to, že se k moci dostal nějaký lump, nýbrž to, že si …

Kravina, aneb komu věřit?

V padesátých letech, když pod kuratelou sovětských soudruhů českoslovenští soudruzi pověsili několik svých dříve velmi …

Zpívej, a nemluv!

Operní pěvkyně Dagmar Pecková v loňském roce zpívala českou hymnu na demonstraci pořádané spolkem Milion chvilek …

Neexistující imigranti II.

Muslimská společenská bublina Multikulturalismus je ve své esenci antievropská forma civilizace. Samuel Huntington Úvod Toto …

Jaké jsou ruské plány s námi

Ve stále ještě svobodné části ruského internetu běží vážné a často neortodoxní debaty. Velký a …