Zlý chlapeček Putin v.s. ženy z Pussy Riot

Andrej Jerofejev přivezl do Prahy výstavu „Pussy Riot a ruská tradice uměleckého vzdoru“, kterou původně připravil k vystavení v Paříži a New Yorku. Na neplánovaném zastavení v MeetFactory má podíl Naďa Straková z Respektu.

Krom toho, co N.S. napsala ve svém textu bych rád předal několik zajímavých poznámek o současném Rusku, kterými výstavu doprovodil kurátor A.J.- před časem vyhozený ředitel oddělení pro současné umění v Tretjakovské galerii v Moskvě. Poznámky necituji doslova, ale tak, jak jsem je pochopil.

Proč se nejen punkerky tak zběsile modlí k Bohorodičce, aby vyhnala putinskou diktaturu?
Putin, jak můžeme čist třeba u kněze a novináře Jakova Krotova, sám nevládne ale zastupuje skupinu diktátorů, proti které v Rusku nestojí společnost, ale jen hrstka lidí a v exilu další hrstka.

Navenek „putinský režim“ vede politiku „plochovo malčika“. Tenhle „rozmazlenec“ bezostyšně prosazuje své momentální obchodní zájmy, podrazí kohokoli, a kdykoli se to hodí použije výhrůžek silou, čile nabízí zbraně a technologii teroristům, třeba i jadernou.
Uvnitř Ruska to ovšem vyvolává pozoruhodné reakce. Třeba: „jazykem“ současných umělců v Moskvě, kteří vesměs Putina odmítají, je marxismus dvacátých let, něco na půli cesty mezi Stalinem a Trockým. Putin krutostí připomíná sovětské vládce, ale přitom je zásadně antisovětský. Mediální produkce povolených televizí jsou k sovětské éře značně kritické. „Morálka“ nebo aspoň pokrytectví sovětů kontrastuje s přiznanou amorálností dnešních vládců Kremlu. Jejich inspirace jsou zřetelně v diktaturách latinské Ameriky. Sověty a samoděržaví charakterizoval imperialismus, dnešní ruská diktatura je hlavně nacionalistická, proto nutně rasistická a svým zacházením s masami populistická.

Nic jako ruská společnost strukturovaná tak, jak ji známe z Evropy v Rusku samém není.
Návrat ke skutečnému pravoslaví v celé jeho šíři a hloubce se nekonal. Návrat k samoděržavé úchylce pravoslaví ano. Z instituční „pravoslavné“ praxe mizely jak sociální ohledy, internacionalismus křesťansví, solidarita i většina ostatních projevů lásky k bližnímu. Zůstala doktrína, poníženost porobených a závislých, nábožná úcta k mocným, antisemitismus a jiné patogeny.

Nerozumět současnému umění považuje Krotov za „mravní selhání“. Proč?

Putinská diktatura má, podobně jako ta stalinská, strach z Rusů mimo Rusko. Láká je zpět nebo jim aspoň vyhrožuje. Bojí se oponentů uvnitř a likviduje je. Vedle novináře je nepřítelem z podstaty umělec. Politické umění, resp. politicky angažované umění je nebezpečné režimu jen tehdy, pokud útočí na „ikony diktatury“ ve veřejném prostoru přímo. Dovolena je naopak kritika jednotlivostí soukromá.

Proto je pro režim zcela nepřijatelné předvést protestní modlitbu v chrámu jako Pussy Riot.

publikováno: 20. 2. 2013

NEJNOVĚJŠÍ články


„České dějiny“ putují po ČR

Unikátní výstava „České dějiny“ putuje v těchto prázdninových dnech po velkých městech naší republiky. Historii našeho …

Vzestup a pád národa Komančů

Válka nového druhu Chvíle, jako je tato, uvíznou kavaleristům v paměti: muly s nákladem víří prach, vzduchem …

Jsme před divochy jako chudáci

„Prostota a neotesanost je vhodnou podmínkou, aby se svědectví člověka stalo důvěryhodným. Lidé ducha vybroušeného postřehnou …

Je to blbé drazí krajané, ale ojebali nás

Jak to, že mě nikdo nereprezentuje? Říkáte si to často taky? Příklad první – Gretiny …

Agresivní charisma, Klaus jako děvkař a kompro i na ty druhé

Když se řekne Klaus, Zeman, Babiš, co vás napadne? Líbí se mi, že jste začal …

Nejsme premianti, jsme ostuda?

Otevřená slova, proč se na některou z vrcholných funkcí Evropské unie nepropracoval jediný kandidát východoevropských zemí, …

Přijde Vítězný únor v létě?

Lidová letenská veselice z 23. června odezněla a přinesla uklidnění: je nás přece jen velká síla. Pak …

Mariánský sloup?

Na Staroměstském náměstí chtějí znovu postavit mariánský sloup, zničený 3. listopadu 1918. Prý tak bude napravena …