Zlý chlapeček Putin v.s. ženy z Pussy Riot

Andrej Jerofejev přivezl do Prahy výstavu „Pussy Riot a ruská tradice uměleckého vzdoru“, kterou původně připravil k vystavení v Paříži a New Yorku. Na neplánovaném zastavení v MeetFactory má podíl Naďa Straková z Respektu.

Krom toho, co N.S. napsala ve svém textu bych rád předal několik zajímavých poznámek o současném Rusku, kterými výstavu doprovodil kurátor A.J.- před časem vyhozený ředitel oddělení pro současné umění v Tretjakovské galerii v Moskvě. Poznámky necituji doslova, ale tak, jak jsem je pochopil.

Proč se nejen punkerky tak zběsile modlí k Bohorodičce, aby vyhnala putinskou diktaturu?
Putin, jak můžeme čist třeba u kněze a novináře Jakova Krotova, sám nevládne ale zastupuje skupinu diktátorů, proti které v Rusku nestojí společnost, ale jen hrstka lidí a v exilu další hrstka.

Navenek „putinský režim“ vede politiku „plochovo malčika“. Tenhle „rozmazlenec“ bezostyšně prosazuje své momentální obchodní zájmy, podrazí kohokoli, a kdykoli se to hodí použije výhrůžek silou, čile nabízí zbraně a technologii teroristům, třeba i jadernou.
Uvnitř Ruska to ovšem vyvolává pozoruhodné reakce. Třeba: „jazykem“ současných umělců v Moskvě, kteří vesměs Putina odmítají, je marxismus dvacátých let, něco na půli cesty mezi Stalinem a Trockým. Putin krutostí připomíná sovětské vládce, ale přitom je zásadně antisovětský. Mediální produkce povolených televizí jsou k sovětské éře značně kritické. „Morálka“ nebo aspoň pokrytectví sovětů kontrastuje s přiznanou amorálností dnešních vládců Kremlu. Jejich inspirace jsou zřetelně v diktaturách latinské Ameriky. Sověty a samoděržaví charakterizoval imperialismus, dnešní ruská diktatura je hlavně nacionalistická, proto nutně rasistická a svým zacházením s masami populistická.

Nic jako ruská společnost strukturovaná tak, jak ji známe z Evropy v Rusku samém není.
Návrat ke skutečnému pravoslaví v celé jeho šíři a hloubce se nekonal. Návrat k samoděržavé úchylce pravoslaví ano. Z instituční „pravoslavné“ praxe mizely jak sociální ohledy, internacionalismus křesťansví, solidarita i většina ostatních projevů lásky k bližnímu. Zůstala doktrína, poníženost porobených a závislých, nábožná úcta k mocným, antisemitismus a jiné patogeny.

Nerozumět současnému umění považuje Krotov za „mravní selhání“. Proč?

Putinská diktatura má, podobně jako ta stalinská, strach z Rusů mimo Rusko. Láká je zpět nebo jim aspoň vyhrožuje. Bojí se oponentů uvnitř a likviduje je. Vedle novináře je nepřítelem z podstaty umělec. Politické umění, resp. politicky angažované umění je nebezpečné režimu jen tehdy, pokud útočí na „ikony diktatury“ ve veřejném prostoru přímo. Dovolena je naopak kritika jednotlivostí soukromá.

Proto je pro režim zcela nepřijatelné předvést protestní modlitbu v chrámu jako Pussy Riot.

publikováno: 20. 2. 2013

NEJNOVĚJŠÍ články


Výstavka úspěchů národního… „chozjajstva“

Tak jsem včera zase slyšel, že Babiš je úspěšný premiér. Dokonce nejlepší za posledních 20 …

Venkov jsme nepotřebovali, tak je skoro po něm

Odborník na zemědělství, František Havlát, říká, že stojíme na prahu změny, která by pro naši …

Helikoptérová aféra

Je obecně známo, že dostat se za oponu, od roku 1946 zvanou železná, bylo velmi …

Žádné „dobro“ neomlouvá zlo

Dumat nad vztahem dobra a zla je dosti ošidné, neboť se svým způsobem jedná o individuální, intimní …

Sami si diagnostikujte arogantního blbce, aneb o hybris a Nemesis

Nedělej ty vánočky tak kolosální, aby se ti nerozpadly vlastní mocností, prý říkávala Werichova babička …

Zeman nezpůsobilý k funkci

K Zemanovi už se mi nechtělo nic psát; hlavně z pocitu marnosti. Podle upozornění ústavního právníka a bývalého …

Budeme se v průměru rodit stále hloupější, neschopnější a impotentnější

Byl bych rád, kdybych mohl říci, že výročí část lidí přivede k hlubšímu zamyšlení. Bohužel tomu …

Slimáčkové mají rádi kapustičku

Před cca 5 lety jsem mj. pracoval jako tutor pro centra kompetence na ČVUT Praha, …