Proč zůstat arabistou?

Proč arabistou nebýt
Tak předně, není možné dělat naplno něco, co Vás neuživí. Zájem o arabský svět v Čechách není tak silný a systematický, aby se díky němu mohlo uživit více než pár pracovníků médií a výzkumných institucí. Záměrně ponechávám stranou lidi v tajných službách či diplomacii, kteří mají v první řadě sloužit státu a ne bádat či provádět multikulturní osvětu. Na jednu stranu nepotřebujeme mnoho odborníků, na druhou stranu vím, že média často zoufale shání kohokoliv, kdo by se jim fundovaně k dění v arabském světě vyjádřil.

S tím úzce souvisí absence poptávky po odbornících na zahraniční dění. Nebudu zastírat, že se mi otevírá nůž v kapse, když si vzpomenu, kterak Miloš Zeman na jednu stranu při své volební kampani opakoval, že se chce nechat obklopit odborníky a soustředit se při svých zahraničních cestách na nové trhy, avšak zároveň na prezidentské debatě na půdě FF UK neopomněl přítomné, včetně oněch arabistů, urazit, když je označil za žvanily… Mimochodem, ono se dá těžko radit islamofobovi. V některých věcech má totiž natolik jasno, že jiné argumenty nepotřebuje slyšet.

Je zde ale i hlubší důvod, proč arabistická profese může odradit. Je jí neustálé ničení, které je na Blízkém východě podle mne přítomno stejně jako korupce, nepotismus, klientelismus, sociální nespravedlnost či represe. Svoboda bádání, sdělování a zastávání názorů je prakticky ve všech arabských zemích více či méně omezena a demokraticky hodnotově orientovanému arabistovi to může být proti srsti.

Kromě toho, dnes je v kursu kázat o toleranci a mírumilovném soužití. Nic proti, také tak činím. Je to lepší než se vyhlazovat nebo odsunovat. Ale zkušenost s nacionálním šovinismem během prezidentských voleb mne ponouká k otázce, zda není snaha o toleranci k Arabům mimo mísu, když stále nemáme klid v duši, jakmile přijde řeč na Němce. Navíc realita arabské společnosti není vždy zrovna růžová a leccos i arabista těžce rozdýchává, natož aby mu zbyly ještě síly na kázání nějaké mezikulturní tolerance.

Proč arabistou zůstat
Pak jsou zde důvody, proč arabistou zůstat. V první řadě, zatímco česká politika je jen arénou všelijakých odklonů a soubojů majestátních mrožů ve při o harém, na Blízkém východě o něco jde. Jednou o Boha, jindy o hranice, ústavu či o život… A jak vidno, jsou to často otázky povahy existenciální. To souvisí i s tím, že některý arabista si jejich řešením a objevováním řeší něco sám v sobě, jinými slovy, že na Blízkém východě nachází sám sebe.

Toto duchovní hledání zase pro změnu souvisí s tím, že na Blízkém východě jste, chtě nechtě, blíže Bohu a posvátnu, což je něco, co v našich končinách chybí. Řadě orientalistů se tam proto zalíbilo tak, až si uvědomili, že tam patří. Budiž to vnímáno jako specifické splynutí subjektu se zkoumaným objektem. Kdo měl rád Egypt, stal se na půl Egypťanem; kdo rád jezdil do pouště, metamorfoval tak trochu v beduína – viz případ arabisty Aloise Musila.

Proč jít dál
Pokud chce český arabista profesně růst, narazí po čase na určitý strop, kdy je mu naše země malá. Pak buď odejde na zelenější pastviny, změní obor anebo zakrní. Mimoto stojí podle mne za to vytvářet hodnoty tam, kde je během pár let nesmete další konflikt a kde může být člověk nejvíce platný. ČR si zakládá na své transformační spolupráci, na tom, že může vysvětlit ostatním, jak se dělá ta správná demokracie. Nemohu se však v poslední době ubránit pocitu, že čeští odborníci by neměli jezdit transformovat společnost egyptskou, nýbrž zkusit promluvit do duše té vlastní. Jestli arabistovi stojí v takové situaci za to ze svého oboru nezběhnout, je otázkou, na niž si musí každý odpovědět sám.

Jan Kužvart je analytikem Asociace pro mezinárodní otázky (AMO), projektovým koordinátorem Prague Security Studies Institute (PSSI) a bloggerem portálu ČT24. Uvedené názory jsou pouze jeho. Jeho publikační a jiné aktivity je možno sledovat na twitteru nebo se zařadit mezi followery veřejného obsahu na facebooku.

publikováno: 8. 3. 2013

NEJNOVĚJŠÍ články


Čapkovi mloci jako masoví lidé zničí humanistickou kulturu

V čem tkví Čapkovo proroctví a jeho myšlenky? Samozřejmě, je možné tvrdit, že jako mloci byli …

Panna není pannou

Z rozbité Immaculaty se zachovalo duše dost. Jestli je na něco u křesťanů spoleh, tak určitě …

Greta v továrně na sny (komentář k slovům i emocím)

23. září: Greta Thunbergová má projev na klimatickém summitu OSN v New Yorku. 23. září: Kritikové …

Verše pro poslední lidi o mravencích a vlcích

„Žijeme dnes uboze“, pravil Milan Machovec. Nijak se nevzrušoval začátkem milénia ani nedojímal výročími listopadu, …

Karel Gott, náš český Héraklés

Tenhle týden jsem pochopil, že Karel Gott je náš současný nejdůležitější mytický hrdina. Mýty jsou …

V předklonu před Čínou se blbě myslí za sebe

Minulý týden probíhaly mohutné oslavy 70. výročí založení ČLR a o poznání rozpačitější oslavy 70. výročí navázání …

Sekáček na maso pod čínskými scannery

Promiňte, je to po prvé, co něco píši, takže to asi nebude perfektní. Mám to …

Černooký bača ovečky zatáčá

Je velmi obtížné vnějšímu pozorovateli vysvětlit co se to u nás vlastně děje. Proč zrovna u nás …