(Ne)být jako Mithridatés

V debatě kanálu France24 o summitu EU François Kalfon, poradce Socialistické strany, použil sloveso mithridatiser, mithridatizovat, být jako Mithridatés VI., král maloasijského Pontu, který ze strachu, že bude otráven, každý den požíval malou dávku jedu, aby se imunizoval. Ve francouzštině proto mithridatizovat znamená stát se vůči něčemu necitlivým.

Podle Kalfona jsme mithridatizováni unijním newspeakem, hovořícím o strukturálních fondech, vzájemných drobných ústupcích a výměnách, přitom je to podle něj Francie, která doplácí na Unii, protože se celé továrny a celá pracovní odvětví přesunují do východní Evropy nebo je alespoň vykonávají východoevropané. Duch tzv. polského instalatéra se evidentě stále vznáší nad francouzskými socialisty.

Tímto newspeakem a následnou mithridatizací ale není vinna Unie, nýbrž právě takoví jako Kalfon, kterých je i v Čechách celá řada – lidé, kteří prosazují protekcionismus na jednotném trhu, tedy rozdělení v rámci jednotného evropského prostoru, namísto toho, aby prosazovali rovnost a společnou obranu navenek. Namísto toho, aby jako skuteční socialisté hájili postavení všech pracujících a jejich právo na důstojně ohodnocenou práci a zdravotní péči v celé Evropě, hájí tito pohrobci národních států tato práva vždy jen pro některé a vždy jen někde.

Král Mithridatés, který se příliš imunizoval, nemohl po své porážce římským generálem Pompeiem spáchat sebevraždu jedem, ale musel se nechat zabít žoldnéřem. Jeho říše se nakonec stala zcela závislou na Římu a později i římskou provincií, ale za cenu řady válek a katastrofického konce královské dynastie. Nenechme se tedy mithridatizovat lidmi, kteří nepochopili poměry. Nemá smysl stále jen vyjednávat o podmínkách spojenectví, stále znovu vymezovat hranice. Na rozdíl od Mithridata, pergamský král Attalos III. svou říši Římu odkázal v závěti. Bylo to totiž výhodnější. Také italští spojenci a přátelé Říma (socii et amici populi Romani) bojovali za to, aby se mohli stát plnoprávnými občany (cives Romani). Bylo to totiž výhodnější. I pro nás pro všechny je výhodnější být nikoli pouze spojenci a přáteli Evropy, ale plnoprávnými evropskými občany.

publikováno: 2. 7. 2017

NEJNOVĚJŠÍ glosy


Hrstka OBOHACENÝCH BURANŮ u nás krade dotace z EU, NÁŠ stát se nemodernizuje, nelepší

V posledních letech potkávám lidi autem i vším ostatním dávající na odiv svůj luxus, stejně z nich čiší lenost a nízká inteligence, nejen sociální. Sedí na ně charakteristika Andreje Stankoviče: Hrdinou dneška je OBOHACENÝ …

Škodná lidská blbost a její Miloš Zeman

Miloš Zeman se svými bezpečnostně neprověřenými poradci (mohou být agenty jakékoliv mocnosti a naše úvahy nevedou do Burkina Faso) došli k závěru prezentovaném výjimečně inteligentním a charakterním člověkem, že lidé zastávající demokratické principy …

Vděčná jatka ostravská

Média jsou rozumnému člověku na nic, ostatním ke škodě. Hlupáci, kteří hladově točili celý den zločin osamělého střelce v ostravském špitále, dělají z rozhlasů, webů a televizí kanál, kterým se z excesu stává senzační …

Zlodějinami to začalo, náckovstvím to končí – 30 let svobody

Začalo to masivní privatizací, kterou provázela korupce. Český národ byl po dlouhá desetiletí zvyklý žít v až nenormálně rovnostářské společnosti a najednou vznikly hluboké, ba propastné sociální rozdíly. Téměř milion českých občanů …

Ne, dík! – manuál do dnešního času

… v tom, že mi mocný pán poskytne ochranu, abych se k němu pnul s vroucností břečťanu? Mám na své příznivce hledět vždy roztomile a věřit více lsti nežli své …

Všemi kanály

Znamením doby je relativizace pravdy a tolerance lži. Dříve bylo informací málo a hledači pravdy se snažili ji hltavě objevovat pod nánosy propagandistického balastu. Dnes je situace jiná. Informace a …

Hlavní teze neomodernismu

Neomodernismus je nový ideový směr překonávající postmodernimus a neoliberalismus a nabízející nová řešení současných i dlouhodobých problémů lidstva. Vychází zejména z těchto tezí: Postmodernismus je v dnešní době již vyčerpaný a neinspirativní. Od počátku navíc obsahoval …

Přichází hněv předem zadlužených generací

„…nedávno otcové na synodě pro panamazonský region navrhli definici ekologického hříchu jako úkonu anebo zanedbání, namířeného proti Bohu, bližnímu, komunitě anebo životnímu prostředí. Hřeší proti budoucím generacím a projevuje se skutky, …