„A na ďáblovy pokyny stvořili jsme školu.

Dítě miluje přírodu: umístili jsme jej do uzavřených místností.

Dítě má rádo, když je jeho činnost k užitku: způsobili jsme, že je bezúčelná.

Rádo se pohybuje: donutili jsme jej být v klidu.

Rádo se dotýká věcí: zapojili jsme pouze jeho mozek.

Rádo používá své ruce: přichází do kontaktu s myšlenkami a názory.

Rádo mluví: donutili jsme ho mlčet.

Chtělo by přemýšlet a uvažovat: nutíme ho,aby se učilo zpaměti.

Chtělo by hledat poznání a vědu: naservírovali jsme mu ji již kompletní.

Chtělo by se nadchnout: vymysleli jsme tresty.

A děti se tedy naučily to, co by se samy nenaučily: naučily se zatajovat, naučily se podvádět a naučily se lhát.“

Autorem tohoto projevu je Adolph Ferrière (1879-1960), spoluzakladatel Lique international pour l´Éducation Nouvelle (LIEN, Mezinárodní liga pro nové vzdělávání, viz odkaz níže). Učinil ho během prvního setkání kongresu pro nové vzdělávání v Calais roku 1921, který byl výsledkem mírového hnutí, jež vzniklo po první světové válce. Zdálo se, že jedinou a nejúčinnější možností, jak zajistit do budoucna mír ve světě, je u mladších generací rozvíjet respekt k jiným lidským bytostem vhodným vzděláním. Tímto způsobem mohou vzkvétat pocity lidské solidarity a bratrství, které jsou protipólem války a násilí.

Mezi spoluzakladateli figurují osobnosti jako John Dewey, Jean Piaget, Maria Montessori, Beatrice Ensor, Adolphe Ferrière, Elisabeth Rottenet a A.S. Neill (zakladatel Summerhillu).

Další kongresy se uskutečnily v letech 1923, 1925, 1927, 1929, 1932 a byly přerušeny druhou světovou válkou roku 1936.

Zdroj: Ligue internationale pour l’Éducation Nouvelle

publikováno: 4. 12. 2017

NEJNOVĚJŠÍ glosy


Všemi kanály

Znamením doby je relativizace pravdy a tolerance lži. Dříve bylo informací málo a hledači pravdy se snažili ji hltavě objevovat pod nánosy propagandistického balastu. Dnes je situace jiná. Informace a …

Hlavní teze neomodernismu

Neomodernismus je nový ideový směr překonávající postmodernimus a neoliberalismus a nabízející nová řešení současných i dlouhodobých problémů lidstva. Vychází zejména z těchto tezí: Postmodernismus je v dnešní době již vyčerpaný a neinspirativní. Od počátku navíc obsahoval …

Přichází hněv předem zadlužených generací

„…nedávno otcové na synodě pro panamazonský region navrhli definici ekologického hříchu jako úkonu anebo zanedbání, namířeného proti Bohu, bližnímu, komunitě anebo životnímu prostředí. Hřeší proti budoucím generacím a projevuje se skutky, …

Naše inteligence bude umělá

Kdo se dnes připravuje na staronové zápasy třicátých let minulého století, toho nepochybně překvapí útok na svobodu ze zcela jiné strany… Proto bychom měli za každý dolar investovaný do umělé …

Pustíte si domů Mikuláše i čerta s andělem?

Antibabiš, Antizeman jsou jako antičerti. Antičert ale není rovnou anděl, a my bychom se neměli nechat strhnout k dávnému bludu, že synové světla bojují nesmiřitelně se syny temnoty, jinak bludné myšlení budou …

Považuji Beneše téměř za génia (ke glose I. Stránského o roku 1939)

Na rozdíl od pana Ivana si ještě poslední roky druhé světové války dobře pamatuji. Po tom, co naši rodinu Slováci vyhodili z Trenčína proto, že se otec nechtěl stát Slovákem, jsme …

Chceš zachránit planetu? Neměj děti!

Vždycky, když se vám zdá, že větší blbost už vymyslet nejde, dočkáte se dalšího překvapení. Že nemáme jen dvě pohlaví, ale přinejmenším šedesát (v OSN se už projednává návrh na …

Pravidla revoluce – laskavé, veselé a elegantní

Dnes se říká, jak bylo třeba radikálnější zametení se všemi členy komunistické státostrany. Z tehdejší doby je tu vzkaz tohoto znění od právě propuštěného politického vězně (DB): *** Probíhá laskavá, veselá …