Radost někoho rozčiluje

Ježíš vchází do Jeruzaléma. …

Z celého evangelního vyprávění je zřejmé, jak radost, kterou působí Ježíš, někoho obtěžuje, ba rozčiluje.
Ježíš vstupuje do města obklopen svým lidem za zpěvu písní a hlučného jásotu. Můžeme si představit, že je to hlas nalezeného syna či uzdraveného malomocného anebo hlasité mečení ztracené ovce u vchodu. Všechny dohromady. Je to zpěv celníka a nečistého; volání toho, který žil na okraji města. Je to volání mužů a žen, kteří jej následovali, protože zakusili Jeho soucit uprostřed svojí bolesti a své bídy… Je to spontánní zpěv a radost mnoha marginalizovaných, kterých se Ježíš dotknul a oni mohou zvolat: „Požehnaný, který přichází ve jménu Páně!“ Jak neprovolávat Toho, který jim vrátil důstojnost a naději? Je to radost mnoha hříšníků, kterým bylo odpuštěno a znovu nalezli důvěru a naději. Volají a radují se.

Toto radostné provolávání slávy je nepohodlné a stává se nesmyslné a skandální pro ty, kteří se domnívají, že jsou spravedliví a „věrní“ Zákonu a rituálním předpisům (srov. Romano Guardini, Pán). Tato radost je nesnesitelná pro ty, kdo se brání soucitu tváří v tvář bolesti, utrpení a bídě. Mnozí si říkají: »Jaká nevychovanost!«. Radost je netolerovatelná pro ty, kdo ztratili paměť a zapomněli na množství obdržených příležitostí. Radost a slavení Božího milosrdenství těžko chápe ten, kdo se snaží ospravedlňovat a zařizovat sám. Těžko sdílejí tuto radost ti, kdo spoléhají pouze na svoje síly a pokládají se za nadřazené vůči druhým! (Evangelii gaudium, 94).

Tak vzniká křik toho, komu se nechvěje hlas, když povykuje: „Ukřižuj ho!“. To není spontánní křik, nýbrž nafoukaný, vykonstruovaný, opovrhující a pomlouvačný křik, vyvolávající falešná svědectví. Je to křik, který vzniká v přechodu od skutečnosti ke zprávě. Je to hlas toho, kdo manipuluje realitou, vytváří určitou její verzi ke svému prospěchu a nečiní mu problém obelhat druhé, aby dosáhl svého. To to [falešná] zpráva. Křik toho, kdo se bez skrupulí domáhá prostředků k posílení sebe sama a umlčuje neladící hlasy. Je to křik, který vzniká „maskováním“ a vykreslováním reality tak, aby znetvořila Ježíšovu tvář, a dělá z Něho zločince. Je to hlas toho, kdo chce bránit vlastní pozici diskreditací toho, kdo se nemůže bránit. Je to volání vyrobené intrikami soběstačnosti, domýšlivosti a pýchy, která bez problémů pokřikuje: „Ukřižuj ho, ukřižuj ho!“

A tak lidová slavnost nakonec umlká, hroutí se naděje, zmírají sny, potírá se radost; tak se obrňuje srdce a chladne láska. Je to volání „zachraň se sám“, které chce uspat solidaritu, zhasit ideály, znecitlivět pohled… Volání, které chce zrušit soucit, čili spoluutrpení, které je Boží slabostí.

Nejlepším protilékem na veškeré takové řvaní je pohled na Kristův kříž a dát se interpelovat Jeho posledním zvoláním. Kristus umírá se zvoláním lásky ke každému z nás – k mladým i starým, svatým i hříšníkům – ke svým tehdejším i dnešním současníkům. Na Jeho kříži jsme byli spaseni, aby nikdo nezhasil radost evangelia a aby se nikdo v té situaci, v jaké je, neocitl daleko od milosrdného Otcova pohledu. Hledět na kříž znamená vystavit se interpelaci co do svých vlastních priorit, rozhodnutí a činů; znamená připustit si pochybnost nad svojí vnímavostí vůči tomu, kdo jde kolem anebo prožívá obtížnou chvíli.

Kdo vidí naše srdce? Je Ježíš stále důvodem radosti a chvály v našem srdci, anebo se stydíme za Jeho priority vůči hříšníkům, posledním a zapomenutým?

Pro Radio vaticana přeložil Homilii papeže na Květnou neděli Milan Glaser.

publikováno: 26. 3. 2018

NEJNOVĚJŠÍ glosy


Právo na vlastní konec

Přátelé! Naprostá většina petic je marných, nebo zbytečných, vím. Výjimky přesto existují. Kdyby se nám podařilo dát dohromady dostatečný počet podpisů, mohly by se dát věci do pohybu. Proto jen …

„Vrátíme si vaši zem zpátky!“ – Nová politika

Klaus ml. nezaložil stranu, ale další hnutí. Nestal se tudíž předsedou, ale vůdcem. Programem Trikolory je slogan s velmi podstatnou chybou. Možná je to hrubka, možná návod ke správnému čtení: Co …

Proč je moře kyselejší?

„normální svět VKM“: při zakládací párty Trikolóry Klaus mladší řekl, že se budou starat o domácí problémy, a ne o nějakého lachtana kdesi na Severním pólu. Z tohoto pohledu by …

Titanic – aneb skrývačka na šest

Máme instituce, které studují vývoj člověka, jeho dějiny a způsob jeho myšlení. Instituce, které rozvíjejí technický pokrok, sociální péči, zachovávání přírody, podporují lékařství a výzkum nových léků, literaturu, hudbu a …

Policejní tupost jako příznak

Když se policisté chovají agresivně k bezbranným lidem a jejich mluvčí a nadřízení cynicky lžou v prospěch agresivních zásahů, znamená to, že se cosi vážného děje. Buranství a podlost politické reprezentace je vzorem ani ne …

Děláme za málo a máme stres

Dva badatelé Sociologického ústavu AV ČR udělali srozumitelný závěr ze svých zkoumání o stavu české společnosti. Frustrace, která nese vzhůru různá „hnutí nespokojených občanů“ jedou na vlně, která se rodí …

Krávy všech zemí, spojte se!

Nechme chvíli voly, kteří nám otravují život, na pokoji, neb teď tu máme problém s krávami, jak prohlásil Michael Greenwald v časopise POLITICO. Musíme vyřešit klimatizační problémy planety zredukováním konzumace hovězího …

Svátky Ducha a kvílení světa

Jak bych si přál, aby lidé rozpoznávali církev, rozpoznávali nás podle přemíry milosrdenství – a ničeho jiného – přemíry lidství a laskavosti, kterých je tolik zapotřebí! A cítili se jako …