Dalších 170 billboardů v Praze?

Rada hl. m. Prahy schválila v červnu rámcové podmínky pro výběrové řízení na provozovatele nového městského mobiliáře.

Z pěti možných variant se rada na doporučení úředníků rozhodla pro variantu, podle níž má být investorem a vlastníkem mobiliáře externí dodavatel, koncesionář. Ten má pořízení a provoz mobiliáře financovat z reklamních ploch, a to zejména velkoformátových vitrín. V současnosti jich v Praze stojí 150, po roce 2021, kdy se má nový mobiliář začít stavět, jich má být 320.

Na první pohled přitom vypadá navrhované řešení celkem rozumně. Nový koncesionář by měl postavit a udržovat celkem 2 230 přístřešků MHD, zatímco současný provozovatel městského mobiliáře JCDecaux jich provozuje jen 900. O zbylé se stará sám dopravní podnik. Město to nemá nic stát, naopak má po dobu 20 let inkasovat roční poplatek ve výši 30 mil. Kč (oproti 12,5 mil. Kč, které v současnosti městu platí JCDecaux). Navíc má mít Praha k dispozici 585 reklamních ploch (z toho 150 velkoformátových) k vlastnímu nekomerčnímu využití.

Při hlubším zamyšlení se už ale začíná objevovat několik znepokojivých otázek: Je rozumné přidat do Prahy dalších 170 billboardů? K čemu potřebuje magistrát vlastní billboardy? Hraje roční příspěvek 30 milionů v 80miliardovém pražském rozpočtu vůbec nějakou roli? Nemohla by si Praha, coby sedmý nejbohatší region EU, dopřát kvalitnější veřejný prostor, neznečištěný reklamou na každém rohu?

Více o billboardech ve veřejném prostoru viz server Kverulant.org.

Odpovědi kandidátů na primátora na otázku, co říkají výběru nového koncesionáře a nárůstu billboardů v Praze, viz nechceme-billboardy.cz.

publikováno: 3. 10. 2018

Pavlína Havlová

Pavlína Havlová

Editorka Přítomnosti / Narozena v roce 1976 ve Vlašimi. Studovala orální historii na Fakultě humanitních studií UK. Ráda oživuje vzpomínky na to, co je už nenávratně pryč. V rozhovorech se snaží zrcadlit životní příběhy lidí, kteří se nebojí žít. Cesta po Yucatanu ji utvrdila v tom, že každý člověk má obrovskou moc změnit naši planetu k lepšímu.

NEJNOVĚJŠÍ glosy


Instagram nahradil Facebook na pozici nejdůležitější zpravodajské platformy

Každý čtvrtý mladý dospělý člověk používá podle nové studie jako zdroj zpráv Instagram. Celkově ale důvěra ve zprávy na sociálních sítí klesá. Instagram není pro mladé lidi v Německu jen sítí …

Nenechat se udolat

Děkuji Petru Havlíkovi za jeho články, které jsou vždycky velmi dobře napsané. Zejména poslední jeho článek mne velice rozveselil, bravo! Jde na mě smutek z toho, jak to u vás …

Právo na vlastní konec

Přátelé! Naprostá většina petic je marných, nebo zbytečných, vím. Výjimky přesto existují. Kdyby se nám podařilo dát dohromady dostatečný počet podpisů, mohly by se dát věci do pohybu. Proto jen …

„Vrátíme si vaši zem zpátky!“ – Nová politika

Klaus ml. nezaložil stranu, ale další hnutí. Nestal se tudíž předsedou, ale vůdcem. Programem Trikolory je slogan s velmi podstatnou chybou. Možná je to hrubka, možná návod ke správnému čtení: Co …

Proč je moře kyselejší?

„normální svět VKM“: při zakládací párty Trikolóry Klaus mladší řekl, že se budou starat o domácí problémy, a ne o nějakého lachtana kdesi na Severním pólu. Z tohoto pohledu by …

Titanic – aneb skrývačka na šest

Máme instituce, které studují vývoj člověka, jeho dějiny a způsob jeho myšlení. Instituce, které rozvíjejí technický pokrok, sociální péči, zachovávání přírody, podporují lékařství a výzkum nových léků, literaturu, hudbu a …

Policejní tupost jako příznak

Když se policisté chovají agresivně k bezbranným lidem a jejich mluvčí a nadřízení cynicky lžou v prospěch agresivních zásahů, znamená to, že se cosi vážného děje. Buranství a podlost politické reprezentace je vzorem ani ne …

Děláme za málo a máme stres

Dva badatelé Sociologického ústavu AV ČR udělali srozumitelný závěr ze svých zkoumání o stavu české společnosti. Frustrace, která nese vzhůru různá „hnutí nespokojených občanů“ jedou na vlně, která se rodí …