Nabiflovaní polovědci s diplomem ze skanzenu a učitelská osobnost?

Kdo je dobrý učitel? A jak se pozná? Co musí umět? Jakou školu má studovat? Důležitá diskuse se točí kolem novely zákona, kterou schválila vláda.

Novela zákona o pedagogických pracovnících chce především řešit kritický nedostatek učitelů na českých školách. Podle analýzy ministerstva jich nyní chybí 6000 a už příští rok to může být zhruba dvojnásobek.

Přispívá k tomu i zákon, podle kterého mohou učit v podstatě jen absolventi pedagogických fakult. Jinak řečeno: Pokud by se našel odborník, třeba matematik nebo informatik, který by chtěl učit, musel by se sám vrátit do školy a studovat pedagogiku. Jenže to se chce opravdu málokomu.

Novela otevírá školy odborníkům z praxe, vysokoškolákům, kteří vystudovali jiné než pedagogické fakulty a mají chuť učit. Dostanou tři roky na to, aby si doplnili kurz z pedagogiky, a na škole jim navíc bude pomáhat mentor neboli zkušenější kolega.

Kritici namítají, že novela je předem odsouzená k neúspěchu, protože za současných podmínek se žádní odborníci do škol nepohrnou. Proč by to dělali? Proč by se za ty platy měli pokoušet zvládnout třídu nevyzpytatelných dětí a nádavkem ještě komunikaci s jejich rodiči?

 

Jak připravovat a vybírat dobré učitele?

Námitka je to jistě realistická, není to ale hlavní osa diskusí kolem novely. Jestli se odborníci ozvou, teprve uvidíme. Důležitější spor se vede o přípravu učitelů. Současný stav je vlastně monopolem pedagogických fakult.

A jeho obhájci zdůrazňují, že všichni sice mají pocit, že školství rozumějí, protože sami chodili do školy, učení je ale náročná profese a vyžaduje náročnou speciální přípravu. Učit nemůže každý. Podobně by lidé nechtěli, aby je léčil nějaký amatérský ranhojič bez diplomu.

Oponenti namítají, že pedagogické fakulty nejenom nejsou schopny vychovat dostatečný počet učitelů, ale že především nejsou dostatečně kvalitní. Podle mnoha ředitelů, učitelů i teoretiků pedagogické fakulty nepřipravují učitele dobře. Stále se orientují především na výuku předmětů, nikoli schopnosti učit a učit se. Nabízejí málo praxe. Nedostatečně reagují na to, jak se společnost a školy mění. Nelákají špičkové studenty. Jsou uzavřené, konzervativní, málo efektivní, nudné.

Jeden ředitel základní školy to nedávno popsal tak, že pedagogické fakulty jsou skanzeny, které produkují nabiflované polovědce, nikoli učitelské osobnosti.

Samozřejmě ta kritika neplatí pro všechny pedagogické fakulty ve stejné míře a už vůbec ne pro všechny učitele, kteří na nich učí. Diskuse o nedostatku učitelů nicméně ukazuje na zásadní věc: Nevíme, jak připravovat a vybírat dobré učitele.

Shodnout bychom se snad mohli alespoň v tom, že dobrého učitele nedělá diplom z pedagogického skanzenu. Leda bychom chtěli, aby české školy vypadaly jako muzeum.

Zdroj: ČRO Plus.

Autor je šéfredaktorem internetového časopisu Česká škola.

publikováno: 1. 6. 2019

NEJNOVĚJŠÍ články


Fašounem nebo bolševikem pro zisk a pobavení? Možno. Dokdy?

Pětasedmdesát let od konce druhé světové války se znovu ptáme: Jsou formulace v trestním zákoníku týkající …

Neexistující imigranti IV.

Švédští demokraté – co ukazuje jejich příběh?   Úvod Máte před sebou čtvrtou, předposlední část …

Pytlácká hranice (neuvěřitelný příběh)

Další z neopakovatelných životních příhod chirurga a myslivce Otakara Březiny (1919‒2009). Tentokrát ale, milý čtenáři, šťastný …

Kdo se bojí ombudsmana?

Starověká římská republika si za účelem ochrany slabých před zvůlí mocných zřídila institut tribuna lidu, …

Zprávy z mokřadů

Typickým obdobím, kdy ornitologové a milovníci přírody vyrážejí za pozorováním, je spíše jaro a dny, kdy se …

Křeček chycený v rádiu

Stanislav Křeček dává jasně najevo, že ochrana slabších ho nezajímá a jejich diskriminaci v roli ombudsmana řešit …

Pěstování rozlišovacích schopností

Způsob, jak spolehlivě odlišit rákosníka obecného od rákosníka zpěvného, je chytit ho a zblízka prohlédnout. …

Léky u nás chybí, kvůli bezuzdnému kšeftu v Číně

Výpadek dodávek autodílů z Číny kvůli viru přežijeme, ale nenechme si nalhat našimi bolševiky, že za …