Hrozí vybombardování Dejvic

Pomník z roku 1980 je „symbol vítězství“ Rudé armády z roku 1968, skrytou výhrůžkou Maďarskem (1956). V tom samém roce (1980) předešel sovětské okupaci Polska generál Jaruzelski vyhlášením stanného práva.

Pomník Koněva byl postaven v roce 1980, tedy dvanáct let po ruské okupaci naší země, jako „symbol vítězství“.

Pokud by byl postaven řekněme do roku 1955, tak by se s ním jistě velká část občanů i ztotožnila (čistě hypotetické: tehdy jiný kult než Stalinův nebyl možný). Po negaci tohoto osvobození okupací (v roce 1968) dává postavení pomníku úplně jiný význam. Kromě toho by sochu vytvořil respektovaný sochař (Pokorný, Makovský), a ne okrajový helfr Zdeněk Krybus (1923–2007), po roce 1968 zamrzlý stalinský aparátčík Svazu československých výtvarných umělců.

Koněv sám měl pouze plnit rozkazy Stalina, takže se vůbec nejedná o úspěšného velitele, protože původní Stalinův rozkaz zněl tak, že mají skončit v Paříži, v čemž jak vidíme, selhal.

Původní myšlenka Lenina i Trockého, kterou přijal Stalin, základní myšlenka vůbec, byla, že je potřeba zažehnout světovou revoluci, jinak komunismus v Sovětském svazu nebude mít dlouhého trvání. S tím také Stalin připravoval invazi do Evropy a Hitler ho jako spojenec předběhl.

Později se situace vyvinula pro Stalina krajně nepříznivě a on sám dílčí úspěch – dobytí Berlína, Prahy, Budapešti – ani neslavil, protože výsledek války považoval do budoucna za katastrofu. Izolovaný Sojuz a jeho satelity nakonec krachly až po 40 letech, zato definitivně.

Pomník Koněva mi nevadí, já bych ho tam nechal – s vysvětlivkami. Pokud někdo Koněva nesnáší tak, že ho musí polévat barvou, a někdo jiný ho bude zase čistit, tak se asi bude lesknout, až bude oslňovat řidiče.

Z Krakova už jednu Koněvovu sochu převezli do jeho rodného kraje (do Ruska) v roce 1991 a dokonce tam nějaký kreativec nedávno postavil sochu močícího Lenina.

Ticho po pěšině na AVU a na UMPRUM je obzvláště podezřelé. Doposud potvrzovali tito akademičtí funkcionáři svou legitimitu protesty, peticemi či protestními pochody: např. u sochy Tarase Ševčenka na Smíchově či u pomníku letcům z Anglie a II. odboji na Klárově, či pochody kvůli kašně na Senovážném náměstí, či Knížákem vedené procesí studentů na Újezd k pomníku obětem komunismu O. Zoubka. Přitom kvalita těchto figurálních pomníků je z jejich hlediska cca na stejné úrovni jako socha Koněva. Nyní mlčí.

Podle pokynů a dokonce rukověti, kterou vydala UMPRUM, má umělecké dílo ve veřejném prostoru vzbuzovat v občanech interaktivitu a hlavně klást otázky. Umělecké dílo nemusí být dokonce ani hmotné – na rozdíl od strnulých pomníků a soch, které zřejmě žádné otázky v lidech nevzbuzují.

V současné době je tomu přesně naopak. Jakýsi pomník „ponachýlené Chartě 77“ od Dominika Langa nevzbudil naprosto žádnou reakci. Byl samozřejmě autorem vysvětlen a PR kritikem Vitvarem Respektu vychválen, ale otázky nikde. Zato socha Koněva vzbudila nejenom umné otázky, které naskakují lineárním způsobem každý den a to v celém světě.

Happeningy, které okolo této sochy denně probíhají, kupodivu nevyvolávají nadšení na UMPRUM a AVU, kde se podobné věci vyučují. Vždyť vyvoláváním otázek socha Koněva splňuje současný nárok na umělecké dílo ve veřejném prostoru, bez ohledu na kvalitu. Současný záměr radnice vypsat soutěž na pomník osvobození by podle toho, v jaké ráži jsou místní kreativci, mohlo také zapříčinit vybombardování Dejvic.

publikováno: 15. 9. 2019

NEJNOVĚJŠÍ glosy


Všemi kanály

Znamením doby je relativizace pravdy a tolerance lži. Dříve bylo informací málo a hledači pravdy se snažili ji hltavě objevovat pod nánosy propagandistického balastu. Dnes je situace jiná. Informace a …

Hlavní teze neomodernismu

Neomodernismus je nový ideový směr překonávající postmodernimus a neoliberalismus a nabízející nová řešení současných i dlouhodobých problémů lidstva. Vychází zejména z těchto tezí: Postmodernismus je v dnešní době již vyčerpaný a neinspirativní. Od počátku navíc obsahoval …

Přichází hněv předem zadlužených generací

„…nedávno otcové na synodě pro panamazonský region navrhli definici ekologického hříchu jako úkonu anebo zanedbání, namířeného proti Bohu, bližnímu, komunitě anebo životnímu prostředí. Hřeší proti budoucím generacím a projevuje se skutky, …

Naše inteligence bude umělá

Kdo se dnes připravuje na staronové zápasy třicátých let minulého století, toho nepochybně překvapí útok na svobodu ze zcela jiné strany… Proto bychom měli za každý dolar investovaný do umělé …

Pustíte si domů Mikuláše i čerta s andělem?

Antibabiš, Antizeman jsou jako antičerti. Antičert ale není rovnou anděl, a my bychom se neměli nechat strhnout k dávnému bludu, že synové světla bojují nesmiřitelně se syny temnoty, jinak bludné myšlení budou …

Považuji Beneše téměř za génia (ke glose I. Stránského o roku 1939)

Na rozdíl od pana Ivana si ještě poslední roky druhé světové války dobře pamatuji. Po tom, co naši rodinu Slováci vyhodili z Trenčína proto, že se otec nechtěl stát Slovákem, jsme …

Chceš zachránit planetu? Neměj děti!

Vždycky, když se vám zdá, že větší blbost už vymyslet nejde, dočkáte se dalšího překvapení. Že nemáme jen dvě pohlaví, ale přinejmenším šedesát (v OSN se už projednává návrh na …

Pravidla revoluce – laskavé, veselé a elegantní

Dnes se říká, jak bylo třeba radikálnější zametení se všemi členy komunistické státostrany. Z tehdejší doby je tu vzkaz tohoto znění od právě propuštěného politického vězně (DB): *** Probíhá laskavá, veselá …