Jak dusit skřivánky

Seděl jsem na tom úplně posledním sedadle v tramvaji a sledoval, jak Svatovítský chrám upaluje někam daleko na jih. Než jsem se stačil pokochat pohledem na gotiku vylepšenou k Slavíčkově nesouhlasu Kamilem Hilbertem, upoutal mou pozornost asi pětiletý kluk, který sledoval ujíždějící krajinu ze stejného úhlu jako já.

Na rozdíl ode mne si k tomu prozpěvoval. Beze slov. Rytmicky, melodicky a doprovázel se jako na bicí ťukáním do rámu tramvaje. Od Nanynky v zelí se dostával do vlastních melodií. Byla to úžasná improvizace. Jeho maminka v té chvíli usilovně pracovala s debilním telefonem, do něhož nerytmicky ťukala a nevěnovala mu pozornost.

Když skončila, chtěl jsem ji upozornit na krásné jammování jejího dítka, ale než jsem tak stačil učinit, napomenula ho přísně, verbální nesouhlas doprovodila pohlavkem a chlapec zmlkl. Škoda – třeba se ale jednou prosadí…

Snad se nedá, jak ta holčička, které naplácala maminka (přibližně ve stejném předškolním věku) přes ručičky za to, že pomalovala stěnu. Od té doby „neuměla kreslit“. Když se z tohoto chomoutu pomocí LSD vyvlékla, její kreace byly úžasné. Škoda jen těch promarněných třiceti let.

Edisona považovala jeho učitelka za opožděného blbečka, ještěže měl chytrou maminku, která ho nenechala deptat jejím přístupem a vzala ho na první dvě třídy do vlastní péče.

Konvence a většinový vkus se snažily zabít před stoletím kubismus. Cituji z diplomové práce Bc. Dagmar Ždychové: Pierre Lampué, člen Komise krásných umění v Paříži, v otevřeném dopise adresovaném státnímu sekretáři z odboru školství a kultury Léonu Bérardovi z roku 1912 obvinil kubisty, že „nejsou než zločinci, kteří se chovají v uměleckém světě jako Apačové v civilizovaném světě“. Bohudík, nezdařilo se zničit je. Dům U Černé Matky Boží je toho svědectvím.

Jinakost dráždí. Někteří ji dokonce považují za nebezpečnou. Zde je namístě varování: ztráta tvůrčího úsilí a ztráta diverzity je degenerace a smrt. Móda představuje silný diktát, ale na kolenou roztrhané texasky, které tu vládnou už dvacet let, nesvědčí o dobrém vkusu, nemluvě už o kulturní a estetické úrovni společnosti.

***

Blog Radkina Honzáka.

 

publikováno: 9. 2. 2020

NEJNOVĚJŠÍ glosy


Nadávky, žvanění a řev na zemi a internetu vystřídá dědictví ticha

„Blahoslavení tiší, neboť oni dostanou zemi za dědictví“ (Mt 5,5). Výraz „tiší“… znamená doslova klidný, mírný, laskavý a nenásilný. Tichost se projevuje ve chvíli konfliktu, kdy je vidět reakce na nějakou …

Zeman dělá na Peroutku, na Peroutku dál…

Přítomnost gratuluje České republice k prezidentovi, jehož slovní průjmy – „bonmoty“ – mezi okny, stojí už občany víc než veškerá podpora nezávislých časopisů dohromady! Bodejť by zbylo na Peroutku, když se …

Bezcitní onemocní, uzdraví se zas jen citem

Bezcitnost k zvířatům, která jíme, se nemenší. Většina výkrmen připomíná sterilnější koncentráky. Zvířat chovaných k lidské obživě je na zemi 700 miliónů tun (lidí 300 miliónů a divokých jen 100 miliónů tun podle …

Mamonu, nebo republice? Nebudeš sloužit dvěma pánům, nebudeš ve střetu…

Prastaré pravidlo znají vzdělaní lidé. Nevadí, že ho neznají nevzdělanci s tituly i bez nich. Profesor Jan Kysela z Právnické fakulty UK k tomu pravil: „Platí schéma, které najdete v tisíciletých dějinách politického myšlení, které …

Ústavní soud a my mezi Evropou a divokým Východem

Babišovi advokáti, tedy Miloš Zeman a poslanci politické divize Agrofertu, neuspěli u Ústavního soudu se svými námitkami vůči zákonné normě, která upravuje problematiku střetu zájmů. Andrej Babiš druhý den emotivně …

Počty mrtvých jako argument nevkusu

Věděli jste, že vybombardování Drážďan bylo: Jako u ostatních měst v cestě na Berlín pro ulehčení postupu Rudé armády vyžádáno Stalinem na Jaltě. Zničením vojensky důležitého cíle uzlového nádraží a vojenských …

Křesťanský brutalismus

Žula, diorit, záměrně zanechané stopy hornickými kangy, velikostní akcentace dlaní a prstů, další stopy po řezání elektrickými vidiovými kotouči a další atributy spjaté se socialistickým brutalismem. Lze vysledovat, že podjedinný …

Proč Západ tolik toleruje netoleranci islámu?

Na otázku, zda je islám náboženství míru, odpovídá Ayaan Hirsi Ali záporně. Volá po změně náboženské doktríny islámu, která stojí především na násilí. Přehlížením tohoto faktu mají podle ní obyvatelé …