TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT

K „Jedu tam rád – důležité“

Nevím, jak se osvědčuje „bot-ový" systém v Čechách, ale tady v USA je zaveden už dlouho. Nahradit osobu v telefonu robotem se do určité míry podařilo, tedy alespoň pokud jde o jednoduché vyjednávání v té či oné záležitosti. Ačkoliv k nedorozumění dochází často. Ve složitějších rozhovorech potřebujeme ještě vylepšit RO-boty těmi profesními mrky nebo vylepšit jazyk nebo sebe nebo vše dohromady. Rozhodně se nedoporučuje pouštět se do robotové konverzace v autě nebo v subwayi. Především musíte počítat s tím, že se nakonec opravdu nedostanete k lidskému hlasu, ale jen k jakémusi simulovanému, líbeznému ševelení, které vás zdvořile osloví a eventuálně se zeptá, jak se vám vede. Pokud jste naladěn a nespěcháte, odpovíte slušně. Pokud to není zrovna váš den, můžete říct: „Co je komu do toho!“ To pak hlas zmlkne, poděkuje a zavěsí.

Já osobně si na takovou proceduru vymezuji čas. Když se vám ozve například „personalista“, pak běda, aby do hovoru vešel manžel s otázkami, vběhl pes nebo zaťukal poštovní doručovatel vymáhající podpis! Do čekací doby vám obvykle pustí RO-bot nějakou muziku. Klasickou v domnění, že jste ten typ, tu ovšem po dvacetiminutovém poslouchání začnete nenávidět. Rock 'n' roll nebo rap music situaci nevylepší, ani Frank Sinatra.

Po zkoušce vaší trpělivosti se konečně dostanete k robotovému vyptávání a  dostanete několik možností, „jak“ odpovědět. To ovšem pouze pokud je vaše otázka dost srozumitelná. Jinak se RO-bot zmate, vy se začnete netrpělivě až vztekle opakovat a končí to většinou prásknutím sluchátka, chytáním se za hlavu, nalitím panáka. A běda tomu, jehož emigrantskému přízvuku Ro-bot neporozumí, což je zde v Americe příznačné (nevím, jak by to dopadalo na Hané). Můžete klít jak česky tak anglicky, ke slovu se nedostanete. V tomto případě je třeba opravdu mnoho profesních mrků, zejména v procesu přijímání pracovníků do pracovního poměru, což si v této mnohojazyčné zemi nedovedu představit.

Některé firmy naštěstí stále ještě mají přídavnou (starší) možnost, jak se domluvit s lidským operátorem, totiž vytočením nuly. V tom případě si operátor vaše dlouhé čekání patřičně odskáče, anebo se přemůžete, a pak vám dotyčná osoba ochotně poskytne pomoc. Častěji se však stává, že „nulák“ nepracuje zrovna ve vaší zemi, ale např. v Mumbai (Indie) a vy neporozumíte jeho přízvuku. Někdy se stává, ze solidarity, že dojde nakonec i k příjemnému rozhovoru, v němž se ujistíte, že vy oba jste cizinci a celý rozhovor ukončíte s uspokojením, že jste vlastně „světoví“.

Ovšem jak vyřešit situaci, když vám přestane fungovat telefon a potřebujete si zavolat, aby vám ho opravili? To pak nastává prekérní situace, neboť se musíte odebrat k nejbližšímu sousedovi a zavolat z jiného čísla, než je to vaše, a které tudíž není registrované pod vaším jménem, poštovním směrovacím číslem a jakýmsi kódem! Nechcete-li, aby hlas poděkoval a zavěsil, musíte se uchýlit k nějaké chytristice, což není tak jednoduché. U sousedů se musíte chovat slušně a do auta kopnete teprve až venku.

Tento týden mě čeká složitý telefonát s elektrárenskou společností ohledně stromu padajícího přes cestu u našeho domu. Hrozí, že strom dráty přetrhne, případně že nastane požár. „Strom-servis“ mi službu odmítl, hasiče prý ještě nepotřebuji a obávám se, že „nulák“ mi ohlásí, že nejsou zahradnictví a vyjednávání bude opět na dlouhé lokte.

Nevím, jak budou tyto situace zvládat Češi se svým temperamentem a se svou květnatou slovní zásobou všech možných nadávek. Jistě přibyde rozbitých telefonů, přetečených van a spáleného masa v troubě.

Každopádně hodně štěstí s „bot-y“.

Psáno v New Yorku.

Podporují nás:

                                                     30 05 2018 KJ                 30 05 2018 Uprazeno             

Partneři:

PN logo sRGBlogo pozadi cervena udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big   cze-logo    Peroutak logo1