TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
spravedlnost-nevygooglis
Paul Gauguin. Village in the snow. 1894. Výřez. wikiart.org

Spravedlnost nevygooglíš

Je široká ve tmě Adventu stejně jako v návratu Slunce.

Vnímám jinak než dnešní lidé: obvykle mám ze života radost a to jiné vnímání ve mně během zrychlování světa narůstá. Optogenetici by o mě řekli, že přírodní světlo mi dělá dobře. Abych v profesi advokátky s tou vnitřní světelnou radostí přežila, potřebuji ze sebe občas to přetékající světlo vypouštět do okolí. Mnozí klienti mě k tomu vyzývají. Inspiruje je to a povznáší. A tak jsem spustila projekt vzdělávání hravými besedami o automediaci®a objednala jsem si reklamu u Google AdWords (nyní Google Ads). Smlouvu jsme uzavřeli standardně, bez kontaktu s živým člověkem, elektronicky podle návodu IT.

V následujících dnech jsem sice žádný odkaz na vzdělávání automediací® na internetu nenašla, z mého firemního účtu ale zmizely pro Google Ads už dvě platby. Bankovní odborník mi vysvětlil, že peníze nebyly odčerpány inkasem, takže poskytovatel služeb k výběru mých peněz nemusel mít můj souhlas, ani mě o takové transakci nemusel informovat, protože jsem při uzavírání elektronické smlouvy o poskytnutí reklamy s důvěrou uvedla číslo své platební karty.

Pokusila jsem se nedorozumění vyřešit telefonicky, jenže dovolat se nebylo kam. Mluvící robot v Google Ads mi vždycky znovu doporučil se připojit nebo si vyhledat nebo se připojit… Živého člověka ke komunikaci se zákazníkem mi však Google nenabídl. Trpělivě jsem na různé kompetentní adresy opakovaně zasílala elektronicky písemné reklamace, – vždy s prosbou o poskytnutí informace o vyřízení mých podání. Ale Google AdWords, Google Ads i Google Czech Republic, s.r.o. (dále jen Google) k mým výzvám jako poskytovatel služeb trvale mlčí.

Dnes jsem si navíc všimla, že vyhledávač Google pod mým jménem vytvořil vedle mých dvou adres další neexistující subjekt s mým jménem a falešnou adresou, kde sídlí jen prodejna Tescoma.

Znovu jsem se pokoušela problémy odstranit. Na jediném zveřejněném telefonním čísle Google 226 291 895 mi robot několikrát zopakoval, co musím kde vyhledat a co mu sdělit, a když jsem nic vyhledávat nemohla ani nechtěla, připravená poskytnout s důvěrou všechny své osobní údaje pro vyřešení věci přes telefon živému člověku, robot zavěsil. Opakovaně.

Rázně jsem se rozhodla problémy odstranit definitivně.

Jenže „živý” telefonický kontakt do Google (i podle sdělení asistentky na lince 1188) neexistuje. Nerada se vzdávám, a tak jsem komplikovaně objevila číslo na jakousi Google Ads asistentku 800 701 675. Poté, co jsem slečnu zdvořile asi čtyřikrát prosila, aby své jméno nemumlala, ale představila se zřetelně, abych věděla, s kým živým mluvím, když já jsem se také slušně představila, řekla mi, že její jméno „není relevantní“. Mé vnitřní světlo se na okamžik zachvělo, než jsem znovu uslyšela: „S čím chcete pomoci?“ Její příjmení jsem se na popáté dozvěděla, stejně jako legitimní informace, kam se mám připojit, co si mám pročíst a kde je IT návod. „Já ale nechci, abyste mi ukládali další úkoly a doporučení! Vy jste si vzali mé peníze bez právního důvodu, vy poškozujete mé jméno falešnou adresou a na má elektronická podání nereagujete, takže se ptám: Jak mi můžete pomoci?” Nato jsem se od živé slečny dozvěděla, že pokud se nechci nikam  připojovat a nic vyhledávat ani vyplňovat, tak s Google komunikovat nelze, protože „…žádné živé lidi pro komunikaci se zákazníky v ČR Google nemá a nikdo z nás, ani já, jak s Vámi teď telefonuji, v České republice nesídlím.“

Donutili mě se vrátit k papíru, sepsat požadavky a osobně vyrazit do oficiálního sídla, Stroupežnického 17 v Praze 5. Nepochybuji, že běžnou veřejně dostupnou podatelnu na recepci Google v tom domě nenaleznu, ale nevzdávám se, já přece reaguji na přirozené světlo, a toho, cítím, skrze mě zatím proudí dostatek.

Na všech právnických fakultách v Česku se stále učí kontinentální právo, např. že písemné smlouvy se uzavírají pro případ, že by vztahy mezi lidmi jako subjekty práva přestaly fungovat. Žádné ústní Gentleman’s Agreement. Čeští právníci se učí také to, co my živí lidé v každodenním životě vnímáme, že stát je organizované násilí, chce udržovat ve společnosti pořádek a řád; a je-li stát právní, předpokládá se, že občané mají ve stát důvěru, že důvěřují všem orgánům státu, moci zákonodárné, výkonné i soudní. Proto my v Česku nemusíme před soudem využívat procedurální finesy ve snaze zapůsobit na porotce jako např. v Americe, kde vládne ústavní princip Stare decisis (závaznost rozhodnutého) k ochraně hodnoty rovnosti před zákonem a právníjistoty.  My důvěřujeme státu.

Často se mě klienti ptají: „Kde se máme domáhat svého práva brát se za své štěstí člověka podle § 3 občanského zákoníku, o kterém mluvíte; kde můžeme nalézat přirozenou rovnováhu všeho, když interakce živých lidí s ovládajícími nadnárodními giganty je vyloučena a komunikace s roboty není smysluplná a lidi jen vyčerpává?”

Žel, legislativa odpověď nenabízí.

Zato příroda se člověku k poznání bezplatně ukazuje se vším všudy! Nezbývá proto, než vidět, že když tma kolem nás přirozeně narůstá, můžeme si přiznat, že tma je tu proto, abychom byli nuceni se na chvíli zastavit, spočinout a nahlédnout do sebe. Víc tmy než světla je i teď, o Adventu. Jen zdánlivě jsme o Adventu schopní rozsvítit celou Zemi a díky tomu si namlouvat, že nad tmou jsme zvítězili. To abychom přijali za své, že k životu je třeba neustále pod vedením mocných nakupovat a prodávat, se sebou a s přírodou bojovat a tzv. mocným se podřizovat.

Když nás pak tma přirozeně přece jen dostihne, protože střídání je nezadržitelné, vnímáme se zajatí a pronásledovaní a myslíme, že nemůžeme jinak než běžet dál, protože zastavit znamená smrt. Ale co když únava a rezignace na nás tlačí jen proto, abychom poznali, že nepříjemná tma je pouze uvnitř nás!? To my sami ji v sobě zadržujeme! Co když „oni“ jen zkouší, jestli tlakem mohou naši tmu v nás posilovat k jejímu růstu, možná až k úplné homogenizaci lidstva?

Kromě těch mála nejbohatších, jsme my všichni v počtu skoro osmi miliard vlastně jen stejné lidské trubkovité nádoby. A jestli si v sobě udržujeme těžkou tmu, nebo dovolíme, aby skrze nás znovu klouzalo přirozené lehké laskavé světlo, to je jen na nás. Mám vyzkoušeno, že člověkova autonomní cirkulace tmy a světla funguje jako spontánní uzdravování. Koupit ani prodat se ale nedá.

A protože svěží světlo skrze mě nadále v radosti proudí, tak nejprve zaskočím do sídla firmy Google a osobně tam doručím výše zmíněnou listinu. S úsměvem, bez lpění na výsledku, protože už je zřejmé, že prioritou není smluvený nákup či prodej. Jak pochodím, je přece každému jasné. Náš rozhovor s asistentkou, která své jméno považuje za irelevantní, jistě v Google monitorují v rámci zkvalitňování služeb.

A tak letos zas nechám reklamu letět éterem od úst k ústům živých lidí, jako doposud, nic nesháním, nespěchám a na oslavu návratu světla pojedu lyžovat. Někam vysoko, pod Slunce, na bílé pláně. Všem lidem přeji šťastný Advent, zejména oslavu tichosti tmy a návratu přírodního světla od noci 21. prosince. Dovolme si užívat dosyta svou radost, že příroda nám vrací světlo každoročně, bez závislosti na korporátech, bez ohledu na to, co je pro nás osobně důležité. 

Autorka přednáší o  automediaci®.

22 12 2018 obr2

Paul Gauguin. Village in the snow. 1894. wikiart.org

Podporují nás:

  30 05 2018 KJ           Logo Nadace OF        bar.ces.poz logo-SFK 478607 1953 Praha logo      

Partneři:

PN logo sRGBlogo pozadi cervena Automediace2udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big   cze-logo    Peroutak logo1