TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
dovolena-v-turecku

Turecké léto

Mluví se o „tureckém jaru“. Protesty proti výstavbě v parku v centru Istanbulu přerostly v otevřené protivládní nepokoje. Americký myslitel Noam Chomsky se nechal slyšet, že zásah policie v parku Gezi v Istabulu je jednou „z nejhanebnějších událostí tureckých moderních dějin“. Můžeme to brát s jistou rezervou, ale je jisté, že v Turecku se „něco“ děje – kdo tam měl poslední dobou cestu, jistě to napětí vycítil. Premiér Erdogan vládne pevnou rukou už deset let. Kdo chce mít úspěch v podnikání a dostávat státní zakázky, musí být „dobrým“ muslimem. Ženy, které se rozvedou a najdou si nového partnera, jsou často terčem útoků svých zhrzených mužů. Násilné trestné činy v tomto případě nejsou výjimkou a soudy bývají vůči pachatelům shovívavé. Návrh nové ústavy kritizuje opozice i nevládní organizace. Ve vzduchu je otázka, jaké hodnoty vlastně Turecko zastává.

 

Zákaz pití alkoholu po 22 hodině (přijatý tento týden) se může zdát podobný evropským zákazům čehokoliv, ale v moderní turecké společnosti, ve které stát dlouhodobě omezuje osobní práva a zavádí cenzuru, to vyvolalo jen další rozpaky a vztek. Frustrace je ale dlouhodobá – řeklo by se, že unijní odmítání Turecka (žádost ke vstupu do EU podalo Turecko již v r. 1987) jej vehnalo právě sem.

 

Po fiasku s EU se Turecko snažilo přijmout staro-novou „ottomanskou“ identitu, ale necítí se v ní dobře. V politické diskusi, když dnes Turkům řeknete, že patří k západu, vyvolá to stejně odmítavé reakce, jako když řeknete, že patří k východu. S otázkou identity se váže i příklon k určitým civilizačním hodnotám a s ním spojené „zvyky“. Pokud Turci donutí vládu změnit kurz a uvolnit poměry, k čemu se přikloní?

 

Krátké zastavení před závěrem: může být ještě ráj bez „zakázaného ovoce“? Vždyť máme odjakživa snahu z ráje uniknout. A můžeme žít bez pevně daných (společných) morálních pravidel? MacIntyre argumentuje, že „morální katastrofa“ se už udála, aniž bychom si toho všimli, tedy že se nacházíme v době, kdy se nám všechno pomíchalo, zapomněli jsme, co z čeho vychází a obhájit se dá věc i její opak. Naproti tomu se dá postavit tvrzení, že určitý „základ“ – i pro bezvěrce - tady stále je (společný židovskému učení, křesťanství, islámu) a všem kulturám jsou pak společná aspoň určitá fundamentální „ne“, jako např. zákaz incestu (R.Spaemann).

 

Turecko je země, která v posledním roce zdvojnásobila svoji zahraniční rozvojovou pomoc na celé 2,5 miliardy dolarů a stává se tak jedním z nejvýznamnějších donorů na světě. Podíváme-li se na dění v Istanbulu i na reakce lidí z různých koutů světa, můžeme říci, že se vytváří nová realita/morálka „globální odpovědnosti“: větší svoboda je vyvážená větší zodpovědností a větší míra tolerance požadavkem zachování onoho „základu“. Tato morálka zaplňuje relativistické prázdno. Při určitém zjednodušení se tak propojuje silný „pravicový“ důraz na oddělení státu a jednotlivce s „levicovou“ zodpovědností za druhé (posun v myšlení i viz Klausův nedávný výrok, že čtvrt století po pádu komunismu je náš ekonomický systém "stále méně spravedlivý a méně sociální“). Aby Turecko mohlo vstoupit do EU, bude si ten „základ“ muset pojmenovat.

 

3. 6. 2013

 

 

TPL_ESW_EASYPEASY_ADDITIONAL_INFORMATION

Glosy

Podporují nás:

                                                     30 05 2018 KJ                 30 05 2018 Uprazeno             

Partneři:

logo pozadi cervena udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big   cze-logo    Peroutak logo1