Hlavní informace
tyatr-skutecnosti
Christian Boltanski, Composition théâtrale. 1981. upraveno. Centre Pompidou, wikiart.org

Tyátr skutečnosti

Má něco společného olympiáda v Soči, skupina Pussy Riot tančící v kostele, Petr Pavlenskij, který podpálil vstupní dveře do budovy FSB, válka na Ukrajině a bombardování v Sýrii? Podle mě má. Všechny tyto události působí jako fantastická a esteticky pečlivě promyšlená představení, která navenek vypadají jako znamenitá a neobyčejná podívaná. Cílová skupina má být co nejširší. Je sice pravda, že jen málokdo to mohl vidět naživo, zato fotky a televizní přenosy se dostaly k miliónům diváků, což není nic proti ničemu, protože na obrázcích je to ještě zajímavější, než ve skutečnosti. Samotný obraz cílí k předání co nejefektivnější, vyzdvihuje detaily takovým způsobem, že je schopen přitáhnout pozornost prakticky kohokoliv. Člověk cítí obrovské nadšení, nebo pobouření - nikdy lhostejnost. Prostě není možné jen tak pokrčit rameny, hodit to za hlavu, otočit se a zapomenout. Efektní události mají vždy svůj příběh. Scénář, který se štěpí na množství epizod - díky spoustě aktivních i pasivních účastníků děje. Jednak sportovci, hudebníci, piloti, vyšetřovatelé, žalářníci atd. - jejich profesionální činnost je zřejmá, ale zároveň riskantní a někdy strašná. Zadruhé - pasivní účastníci událostí (diváci na stadionech, obyvatelé syrských měst, věřící v chrámu) vyvolávající celou škálu emocí: strach, bolest, uražené city, obdiv, slzy, nadšení. Olympiáda stejně jako válka na Ukrajině jsou pojímány jako skutečné vysokorozpočtové seriály, čili události ve více dílech, které se objevují v určitých intervalech.

 

Výstupy skupiny Pussy Riot, Vojny nebo Petra Pavlenského mají mnoho dějství a postav: představení, potom zatčení, vyšetřování, lékařská prohlídka, soud a obšírná veřejná debata. Tohle celé pásmo patří do uměleckého spektáklu. Sami umělci to nepopírají. Událost nekončí pouhým představením, tedy nekončí pouhým jedním aktem, ale pokračuje reakcí vlády, policejních orgánů či diváků. Ne náhodou třeba Pavlenskij k popisu svých akcí přikládá své dialogy s vyšetřovatelem, které se dnes v umělecké podobně inscenují na divadle.

Celek tvoří složitou diváckou podívanou se spoustou postav řízenou režisérem, jenž je hlavní postavou celého představení. V případě politického nebo vojenského spektáklu je hlavní postavou politik. V performanci je to umělec. Nehledě na to, že politik většinou hraje jen roli režiséra, kdežto umělec přijímá zároveň i roli herce, oba se nacházejí v meta-pozici vůči svému divadelnímu představení. Organizují ho, zatápí pod kotlem lidských konfliktů a v ten samý moment svoje představení předkládají divákům. Divadelní hra, kterou ale tvoří mnoho osudů, se zdá jako jejich vlastní projev, jako vlastní tvorba, ze které je divák otřesen a šokován. Neuvěřitelně úspěšná vojenská operace (při obsazování Krymu nezemřel ani jeden člověk) nebo neméně triumfální Olympiádu, v jejíž úspěch nikdo nevěřil, hodnotí mnozí jako osobní zásluhu ruského prezidenta. Za tento úžasný úspěch může pouze osobnost onoho politika. Putin je zobrazován státními médii jako zcela výjimečný člověk. Důkazem budtež jeho činy, které jsou daleko za hranicí průměrnosti - viz navádění kachního hejna letadlem nebo vytahování antických amfor z mořského dna. Podobně si skládá svou image ruský radikální umělec „akcionista“. Dopouští se neuvěřitelných činů, které by nedokázal žádný smrtelník. Jeho odvaha nezná mezí, vládne ojedinělou houževnatostí, ve vynalézavosti nemá sobě rovného.

 

(Pro Přítomnost přeložila Tereza Soušková. Pokračování brzy)

 

Další informace

Glosy

  • Kam se to řítíme? Viděno z Ameriky

    Jsem na druhé straně zeměkoule a přemýšlím, někdy jako romantik, někdy cynik, ale také jako optimista (u vás se říká „sluníčkář“), jak to s námi na této ze­mičce dopadá. V roce 1975 jsem se...

  • Nemáme architekturu, jenom „konstrukce“

    Mně by vlastně ani v zásadě nevadilo, kdyby se tu a tam bouralo něco historicky cenného (s logickým omezením samozřejmě), ale vadí mi, že dnešní doba není schopna ničím adekvátně cenným to...

  • Kavárna POTMĚ s nevidomými kavárníky vyráží na turné po Česku

    Unikátní mobilní Kavárna POTMĚ, ve které obsluhují nevidomí kavárníci na palubě zatemněného autobusu, zaparkuje už v sobotu v sobotu 19. května před budovou Českého rozhlasu na Vinohradské ulici v...

  • Potřebujeme idejí,

    živých a velikých idejí a nebudeme malí (TGM) Cituji z článku prof. Dvořákové Myslet kriticky a v souvislostech, který vyšel v posledních Listech: „…Chci upozornit na zajímavý přístup k uchopení...

  • Koprofil v demisi na postu ministra kultury

    Reakce na reakci D. Bartoně[1] na článek J. Čulíka v Britských listech o grantové komisi ministerstva kultury.[2] Půjčit a přečíst si Obratník raka počátkem sedmdesátých let, ještě k tomu ve...

  • Rehabilitace Vlasovců?

    Foldyna se Semelovou oslavili tradičně 7.5., s obchodními dealery firmy Harley & Davidson pro Asii, osvobození Prahy armádou generála Vlasova. Symbolicky vykonali tryznu za padlé Vlasovce na...

  • Nebuďme jako malí Marxové

    V Trevíru vztyčili pětimetrovou sochu svého slavného rodáka Karla Marxe. Dostali ji darem z komunistické Číny. Pietní akt jejího odhalení oslavil svou přítomností předseda EK Jean-Claude Juncker....

  • Svatojánské slavnosti NAVALIS

    „Svatojánské NAVALIS jsou slavnosti svatého Jana Nepomuckého, které se konají každoročně 15. května v Praze, v předvečer svátku světce.“ Tak pro revue Babylon pan Vojtěch Pokorný[1], předseda...

Další informace

Nový život výstav

    krizek

Podporují nás:

2018-01-30 Logo KJ font-numbers-colour

Partneři:

logo pozadi cervena Puvodni-staticke-logo-bile-pozadi casablanca logoudalostireflexespolecnost-j-chart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big