TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
zvenku-huj-zevnitr-fuj
Giuseppe Arcimboldo. Autumn. 1573. wikiart.org

Zvenku huj, zevnitř fuj

Proč číst knihu, která už před sedmdesáti lety promluvila jen k několika málo lidem? Ocení ji jenom ti, kteří chtějí věci promýšlet pomalu, snesou a pochopí při tom promýšlení i smysl přeskakování mezi řečí básnickou a badatelskou. Dnes má cenu číst Šafaříkových Sedm listů Melinovi, protože je v nich z různých stran dobře charakterizováno, nač si má člověk tehdy jako dnes dát největší pozor. Co mu nejvíc může uškodit, když zůstane žít v tomto světě a nestáhne se mimo něj do samoty a samostatného odstupu. Se zvláštní péčí je tu pojmenováno to, co dnešní papež František ukazuje ve svých projevech jako nejodpudivější špatnost – slovem „mondénnost“, tedy zesvětštění. „Mondénou“ se nestává burzián, celebrita nebo vekslák všeho druhu, ti už tím jsou a nedělají, že ne. Mondénnost hrozí elitám, vzdělancům a duchovním lidem i lidem ducha, intelektuálům (viz Patočkův programatický i prorocký text Duchovní člověk a intelektuál a celý spor o něj vedený Havlem i Rezkem a až dodnes i Zemanem). Mondénnost je jako plíseň, jako siréna, kterou se nechávají svést nadaní a k moudrosti mířící lidé. V touze po štěstí jako úspěchu dosaženého zkratkami v myšlení se nechají svést k efektním manýrám a špatnému vkusu. 

Zdeněk Vašíček charakterizoval sedm obručí, které obemkly myslitele Šafaříka tak, že se k němu skoro nikdo nedostal. Většinu z nich bychom právem měli za pouta, řečeno v jazyce scholastiků, „ukutá tímto světem“. Z tradiční trojice nepřátel duše člověka (tělo, svět a ďábel) stojí před Šafaříkem svět jako nepřítel hlavní, možná jediný. Tento svět upadající do stále silnějšího opojení jedem hlouposti, která se projevuje jako mašinérie. Tělo a Mefisto jako by nebyli, už nejsou zapotřebí k výkladu samému.

Proti neosobní mašinérii pěstuje Šafařík osobní důvěrnost – nepíše lidem, ale jednomu člověku, důvěrně a krásně jej pojmenovává Melin (to zní libozvučně a ethymologicky blízko starořeckému slovu pro sladkost). Mondénní trend zkratkovitých drbů o bolestech celebrit ignoruje. Do hloubky a diskrétně probírá sebevraždu mladého umělce Roberta – přítele svého i adresátova. Dnešní manýru dokola vracet do úst ze žaludku špatně strávené – nepromyšlené – historky ruší Šafařík soustavným výkladem o možných příčinách Robertovy volby. To, co se dnes vydává za příběhy, totiž nemá s příběhy starých Biblí a Odysseí nic společného – nemá to totiž základ ve smyslu vyprávění, kterým je zjednání vhledu, nikoli pobavení nebo analýza. Šafaříkovi už také nejde při psaní o mrtvého Roberta a už vůbec mu neběží o to pofoukat si svoje vlastní svědomíčko – jde mu o čtenáře – čím dále více se stávajícího Melinem, jde mu o jeho spásu.

Dnešní Melin je stejný v proměněném sice světě, ale ohrožen velice podobně: společenský tlak hýbe každým, aby hrál, co má a co se po něm zvenku chce – každou vteřinu tím jsme, vědouce nevědouce, vedeni. Kantovo „smysl života je v naplnění povinnosti (Pflicht) vůči Bohu, státu, rodině“ se jen trochu modifikované zadřelo do duše a člověk je tu, aby...   Jakékoli zúčelnění člověčího života Šafařík, stejně jako Bible a filosofové, odmítá. Ani člověk sám si nevystačí – nenajde smysl života v uspokojování vlastních potřeb, ani v udržování své existence na zemi. Pokud neporozumí a dobře nepromyslí, co opravdu potřebuje, zůstává nešťastný. Šafařík míří k mystice, ale poskoky jednoduchého uvažování, jakoby chlapeckého rozumu, aby čtenáře neztratil. Mnoho cizích slov raději vynechá, aby neodrazoval zdáním učenosti.

Svět honí člověka nástrojem jeho vlastního programu v mysli a člověk se tím nechává dohnat k „zajištěnosti života zvenčí“, zevnitř je zhroucen a bez opory. Skeptický ke všemu, jen ne ke své skepsi. Hlasatelé skepse z nahodilosti lidské existence a bezvýznamnosti jednotlivce (manipulátoři, vědci, média, politika...) sami netíhnou k přijetí vlastní bezvýznamnosti, ale k moci nad druhými. Život stabilizovaný institucemi a komfortem zvenčí odumírá a člověk je přitom o to hemživěji živ. „Nestíhá“ a chlubí se tím.

Jednání z důvodů výhradně vnitřních je pro Šafaříka programem pro každého – protože Operari sequitur esse.

Moravský filosof a básník (životopis podle Erika Friče)

1907 - narozen 11. 2. v Prostějově v rodině řemeslníka a malého podnikatele, vyrůstá v Líšni u Brna; od jinošských let se věnuje umění a filosofii

1931 - získává titul inženýra vodních staveb od 1938 - ve svobodném povolání; celé své dílo tvoří nepoznán v Brně, na Grohově ul. č. 6/IV, za protektorátu v ilegalitě, pak ve vynuceném ústraní

1945 - svatba s Annou Rybákovou (známost od 1925);

1948 - jeho debut, kniha filosofických esejů Sedm listů Melinovi vyhrává soutěž nakladatelství Družstevní práce o nejlepší esej; polovina nákladu knihy končí ve stoupě;

za komunistické totality je duchovním otcem několika generacím umělců: Václavu Havlovi, Josefu Topolovi, Jiřímu Kuběnovi, později zejména okruhu kolem samizdatových Textů přátel

1991 - udělen titul PhDr. h. c. Masarykovy university v Brně a Masarykův řád III. stupně

1992 - umírá 23. 4., tři dny po vydání své knihy, na níž pracoval mnoho let, Cesty k poslednímu

Vydané publikace:

- Květiny všech barev (verše), 1923-1924

- Na počátku bylo slovo, 1942 (jako rozhlasová hra - Brno 1945)

- Průkaz totožnosti (povídka), asi 1944

- Sedm listů Melinovi (kniha filosof. Esejů), Družstevní práce, Praha, srpen 1948

- Řecký paradox (esej), rukopis, 50. léta

- Noční můra (dramatická rozprava), rukopis, 1963-1964

- O rubatu čili vyznání (esej z roku 1961), Podoby II, Čs. spisovatel, Praha 1969

- Člověk ve věku stroje (esej), Severočeské nakladatelství, Liberec 1969

- Loutky boží nebo čí? (esej), Host do domu č. 7, Brno 1969

- Hrady skutečné či povětrné? (esej), rukopis, 1969 (v Hostu do domu již nevyšlo)

- Mefistův monolog (esej), prosloveno na V. večeru Šlépěje v okně, Brno 1974

- Sedm esejů v revui Proglas, Brno 1990, č. 4, 5/6, 7, 9, 10; 1991, č. 2

- Člověk ve věku stroje (esej), 2. knižní vydání, Atlantis, edice 99, Brno 1991

- Řecký paradox (esej), revue BOX č. 2, tam i biografie, bibliografie ad., Brno 1992

- Cestou k poslednímu (rozsáhlý esej), Atlantis, Brno 1992

- Mefistův monolog (esej),1. samostatné knižní vydání, Votobia, edice Šlépěj v okně, sv. 1, 1992

- Noční můra (Kurs pro utopisty), Vetus Via, Vranov nad Dyjí 1993

Ineditně:

- Texty přátel, Olomouc - Brno 1975

- Pohledy (sborník, redigoval V. Havel), Edice Expedice, Praha 1976

(Bibliografie podle nakladatelství Vetus via a Votobia)

TPL_ESW_EASYPEASY_ADDITIONAL_INFORMATION

Glosy

  • Kozí mejdan

    Stanislav Penc

    Vážení, za tři měsíce proběhne již 18. ročník kulturně společenské slavnosti Kozí mejdan. Letos od čtvrtka 23. do neděle 26. srpna 2018. Setkání, které je od začátku koncipováno netradičně a zcela...

  • Zemanův účet v mezisoučtu

    Redakce Přítomnosti

    1) Excesy vyplývající z povahových vlastností Opilecké potácení kolem korunovačních klenotů Vulgarizmy ve sdělovacích prostředcích Lhaní o Karlu Schwarzenbergovi při prezidentské kampani (soudně...

  • Kudy z nudy?

    Jaroslav Erik Frič

    Potíž je v tom, že nevíme opravdu nic. Jistě, snažíme se pochopit, nahlédnout hlouběji do problémů, do výbojů si troufáme na mnohý způsob, skutečností ovšem zůstává, že jsme zoufale nevědomí o...

  • Projev jak ze slučovacího sjezdu ANO, KSČM a části ČSSD

    Petr Havlík

    Žít svobodně ve svobodné společnosti by měl být úplný základ naší existence. Svoboda je nedělitelná, ta buď je, anebo není. Auto může jet na půl plynu, ale půl svobody a půl nesvobody již svobodou...

  • Kam se to řítíme? Viděno z Ameriky

    Eva Dřízhalová

    Jsem na druhé straně zeměkoule a přemýšlím, někdy jako romantik, někdy cynik, ale také jako optimista (u vás se říká „sluníčkář“), jak to s námi na této ze­mičce dopadá. V roce 1975 jsem se...

  • Nemáme architekturu, jenom „konstrukce“

    Jaroslav Erik Frič

    Mně by vlastně ani v zásadě nevadilo, kdyby se tu a tam bouralo něco historicky cenného (s logickým omezením samozřejmě), ale vadí mi, že dnešní doba není schopna ničím adekvátně cenným to...

  • Kavárna POTMĚ s nevidomými kavárníky vyráží na turné po Česku

    Jan Charvát

    Unikátní mobilní Kavárna POTMĚ, ve které obsluhují nevidomí kavárníci na palubě zatemněného autobusu, zaparkuje už v sobotu v sobotu 19. května před budovou Českého rozhlasu na Vinohradské ulici v...

  • Potřebujeme idejí,

    Bohumil Sláma

    živých a velikých idejí a nebudeme malí (TGM) Cituji z článku prof. Dvořákové Myslet kriticky a v souvislostech, který vyšel v posledních Listech: „…Chci upozornit na zajímavý přístup k uchopení...

Podporují nás:

2018-01-30 Logo KJ font-numbers-colour

Partneři:

logo pozadi cervena Puvodni-staticke-logo-bile-pozadi casablanca logoudalostireflexespolecnost-j-chart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big