Pavel Vošický je až nesnesitelně politický živočich a daleko méně něco jako „umělec“ ve smyslu konvenčním. Nechtěl vystavovat svoje práce, protože nevěří, že by jeho obrazy, jejich sdělení a sentimenty (zejména moderovaný vztek) mohl pochopit někdo jiný. Má pravdu do té míry, že jeho život je tak výjimečný, že se zahrnutím do obecných dějinných schémat vzpírá. Ideologie a jejich režimy, stejně jako státní školská nalejvárna potřebuje „dějiny“ pro všechny a pro nikoho. Takový výklad nemůže nikdy názor samostatného člověka vzít jinak, než jako diverzi. Vošický v diverzi vyrostl a vytrval.
Do vězení přišel v začátku 60 let za veřejné projevy„čiré nenávisti k socialistickému zřízení“, kterých se dopouštěl pravděpodobně od dětství. Za toté
Tento článek je exkluzivní obsah
PRO PŘEDPLATITELE PŘÍTOMNOSTI
PŘIDEJTE SE K PŘEDPLATITELŮM Jste předplatitel?
PŘIHLASTE SE
publikováno: 29. 10. 2012
29. 10. 2012
NEJNOVĚJŠÍ články
Intimní útěcha s Arvo Pärtem
Hudba letos devadesátiletého Arvo Pärta zazněla ve více než šedesáti filmech. Neuvěřitelný počet. O to neuvěřitelnější, …
Snový Pierot v kabaretu Patricie Kopatchinské
Ani na Pražském jaru se nedá stihnout všechno. Zažít alespoň jeden ze tří koncertů festivalové …
Rádio Svobodná Amerika
Dějiny jsou továrna na ironii, události se opakují – nějak se natáčejí – a už …
Úplně se vypněte. O nic nepřijdete.
Jak vzdorovat škodlivým manipulacím v informačním prostoru, to bylo tématem dalšího večírku Přítomnosti, jehož hostem byl …
Sibiřanův pohled na ruskou otázku
Ajpinův román Matka Boží na krvavém sněhu Dnes více než jindy nás zajímá, co si …
Cesta jako cíl: do země modrého nebe
Kdysi za studií jsem si opsala citát z Franze Kafky: „Je cíl, ale nikoliv cesta; to, …
Bostonská emocionální smršť
Orchestr velkého jména hraje velkého moderního skladatele, co víc si na Pražské jaru přát? Jenže …
Večírky s Přítomností XXII.
Pravidelný cyklus neformálních rozhovorů s významnými osobnostmi v exkluzivním Eccentric Clubu na Praze 1 výjimečně ve čtvrtek …