Kdo jsme? Obrazy člověka moderny

Konrad Paul Liessmann

Konrad Paul Liessmann

Rakouský literární vědec a filosof

Konrad Paul Liessmann je rakouský filosof, mimo jiné autor Teorie nevzdělanosti.

Říci, že otázka, co je člověk, se od dob Immanuela Kanta radikálně změnila, není trivialitou. Po Kantovi se otázky „Co mohu vědět?“, „Co mám dělat?“ a „V co mohu doufat?“ sbíhají v otázce „Co je člověk?“ Co člověk je, to víme v ontologickém či antropologickém smyslu dnes méně než jindy. Naše myšlení však krouží zřejmě spíš kolem toho, jak je tato otázka způsobem pro naši dobu rozhodujícím transformována: „Jaký obraz si o člověku máme udělat?“ Namísto domnělých antropologických jistot, které viděly člověka jako rozumného, politického, pracujícího, vyrábějícího, náboženského, hovořícího či produkujícího tvora, nastoupily dávno modely a návrhy, které člo

Tento článek je exkluzivní obsah
PRO PŘEDPLATITELE PŘÍTOMNOSTI

PŘIDEJTE SE K PŘEDPLATITELŮM
Jste předplatitel?
PŘIHLASTE SE

publikováno: 13. 6. 2013

NEJNOVĚJŠÍ články


Copak všichni zešíleli? Proč volí lidé Babiše.

Šílená lživá kampaň. Šíření strachu z války a ekonomické krize. Přesto Andreji Babišovi v prezidentských volbách dalo hlas …

„Bye, bye” dokumenty ČT

Bude-li vláda a parlament dál tvrdohlavě odmítat zvýšení televizního poplatku (135 Kč měsíčně), za pár let …

Trump se vrací – extrémnější než dřív

Donald Trump šíří na své síti bludy hnutí Qanon a další polopravdy a lži. Nyní …

Pozvánka: Večírky s Přítomností

Pravidelný cyklus neformálních rozhovorů s významnými osobnostmi v exklusivním Eccentric clubu na Praze 1, každou poslední středu v …

Demokracie, postmodernismus a Nový světový řád

Posokratovské rozpolcení na zdravé a nezdravé ideové proudy filosofie dodnes dostatečně nepřekonala. Problém většiny významných filosofů …

Civilní prezident

Volební fiesta skončila, začíná obyčejná každodenní práce. Co vlastně může a nemůže změnit nová hlava státu? …

Kultura strachu

Strach, krize, apokalypsa, úzkost. Média a politici podněcují obavy, které narůstají tím více, čím lépe se …

Proč se u nás nepíší povídky?

V září roku 1936 se obrátil týdeník Přítomnost na několik českých spisovatelů s otázkou, proč se u nás …