Když chtěl Sókratés přiblížit povědomí o ctnosti, nemohl vycházet z kalkulování prospěchu, neboť „pravý“ prospěch nemá nic společného s množstvím výhod. Nemohl ale vycházet ani ze zdravého rozumu – sófrosyné, ten totiž nehledá „dobro“, ale zdraví, harmonii, soulad protikladů. Nemohl jít ani Parmenidovou cestou, která vede k existenci transcendentního světa. Aby měl aspoň nějaký model pro sebevědomí, resp. svědomí, užívá Sókratés, a to je u něho zase něco nového, obraz řemeslníka. Tak, jako třeba stolař musí vědět, co je to dobrý stůl, než svůj stůl začne vyrábět, musí člověk předem vědět, co je „dobré“, než může skute
Tento článek je exkluzivní obsah
PRO PŘEDPLATITELE PŘÍTOMNOSTI
PŘIDEJTE SE K PŘEDPLATITELŮM Jste předplatitel?
PŘIHLASTE SE
publikováno: 28. 12. 2013
28. 12. 2013
NEJNOVĚJŠÍ články
Rozčarování z demokracie
Naše demokracie nevzkvétá. Kdysi jsem opatrně psal, že je ve střední Evropě demokracie unavená, později vyčerpaná. …
Chybějící hlasy i nuance debaty o Blízkém východě
Při citelném napětí, které vnesl výbuch násilí na Blízkém východě i do londýnských ulic, londýnská Metropolitní …
Mé první zklamání po Listopadu 1989: školství (3)
„Všechno, co si nepamatuju“[1] V přípravě na maturitu se pak bohužel koncentrovalo vše ono negativní …
Nedejme si vnutit nesprávný úhel pohledu
Už dávno v jedné Uhdeho hře říká jedna z nejzajímavějších postav, Starý Vrba: Nezáleží na tom, co …
Kohoutova dramoleta čili Opožděný Sex
Dral se na veřejnost těžce jako každá provokace Pavla Kohouta. Nikdo z účastníků prvního uvedení na …
Mé první zklamání po Listopadu 1989: školství (2)
Glasnosť a přestavba & sametová revoluce. Mohli za to učitelé? O značných problémech výuky se vědělo …
Jak se slaví demokracie
NIKDY mě po roce 1989 nenapadlo, že se bude jednou chodit k pamětní desce na Národní …
Mé první zklamání po Listopadu 1989: školství (1)
Memorování, biflování, recitování, maximálně drilování… a za if (někdy) nesmí být will Svá očekávání od listopadu …