Dvojí podivení nad palestinskou otázkou

V souvislosti s probíhající izraelskou ofenzivou v Gaze propukly v poslední době po západní Evropě protesty, povětšinou spíše lidí stranících v konfliktu Palestincům. Pokud jde o účastníky oněch protestů, bylo by možné mít za to, že leckteří jsou dokonce sami Palestinci nebo jiní Arabové, ovšem takový soud by člověk činil jen na základě předsudku, že kdo vypadá tak, jak si představujeme že vypadá Arab, a k tomu mluví arabsky, je nejspíše Arab. Ať už o Araby jde nebo nejde, jde hlavně o protestní shromáždění a o podoby, kterých nabírají.

V Anglii i Francii je slyšet hajlování. Rozbíjejí se okna synagog, košer krámů i lékaren. Na náměstí Bastily se srotil početný dav hajlujících s cílem proniknout přes přítomné policejní kordony do přiléhajícího čtvrtého obvodu, v němž se nalézá synagog, košer krámů i lékaren mnoho, a kterýžto obvod je kromě toho domovem výrazné části francouzské homosexuální a transvestitní scény. Veden předsudky, jeden by si skoro myslel, že když někdo už jednou hajluje, mohl by uvítat takovou příležitost a, obrazně řečeno, zabít dvě mouchy jednou ranou. Pokud rovnou třeba i nikoliv mouchy a vůbec ne obrazně. Ale to je jen nepodložený předpoklad.

Pokud by se pak člověk poddal oběma nepodloženým a jistě na předsudcích založeným předpokladům, měl by sklon se podivit, a to hned dvakrát.

První podivení by bylo podivení se nad tím, že kvůli izraelské politice někdo napadá Židy žijící v Evropě. Vždyť přece Žid má v Izraeli právo na návrat, zaručující mu možnost, pod ochranou izraelského státu, usadit se v Izraeli nebo také v osadách v Palestině. Pokud Žid s politikou Izraele nějak nesouhlasí, jakou má očividnější možnost vyjádřit se, než tu, že se v Izraeli zkrátka neusadí a místo toho žije v Evropě, nikoliv pod ochranou státu Izrael? A jakou možnost má Žid, pokud ho nějaký hajlující dav vyžene z jeho vlasti, než udělat to, co udělal celý židovský národ, a najít si pro sebe vlast jinou? Toto první podivení je tedy podivením se nad tím, že hajlující domnělí podporovatelé Palestinců ve skutečnosti napadají lidi, kteří už tím, že jsou tam kde jsou, vyjadřují nějaký druh nenáležitosti k izraelské politice, a mohou je případně vehnat právě do toho, aby se usadili v osadách. Člověk předsudčivě chtěl by skoro říci, jak podivné, že ti ochránci Palestinců mluví právě proti tomu, co sami v důsledku činí.

Druhé podivení by potom bylo podivením nad tím obrázkem hajlujícího muslima, Araba, v Evropě a zvláště v Evropě západní, která nesdílí ostudu Německa a která je více než jiné části Evropy stižena nárůstem popularity politických stran, kterým to hajlování možná také není tak úplně cizí. Aby se pak nedivili spíše ti účastníci hajlovacích průvodů, co že se tím hajlováním také míní. Co si budeme totiž povídat. Nikdo se příliš neobává, že člověka někde zapíchne Žid pro pár drobných, ani že Židé budou zapalovat auta nebo vytloukat okna mešit a stánků s kebabem, ani že početné židovské rodiny dovedou systém sociálního zabezpečení k bankrotu. Pokud v meziválečné době existovalo sousloví „židovský problém,“ pak toto sousloví je dnes, kromě nějakých hajlujících magorů, každému v Evropě zcela cizí. Je bezobsažné, nesmyslné a vypovídá jen a jedině o tom, že jeho případný uživatel je tak nesoudný a nestoudný jako byl Hitler. Naopak, pokud bude chtít krajní pravice někde nalézat základní konsensus s většinou obyvatel, pak problém, o kterém bude mluvit, bude patrně problém jiný. Totiž ten, který je představitelný jako problém i pro člověka jinak nikoliv nenávistného, ten, který se krajní pravici zdá mnohdy souviset s jevy jako jsou pouliční násilnosti a nárůst kriminality, hořící auta, početné populace lidí, závislých na veřejných zdrojích, vytlučená okna krámů i chrámů a dokonce, nepochopitelně, hajlovací průvody kolem židovských čtvrtí. Nelze se nepodivit tomu, když někdo, nad kým právě se vznáší stín katastrofy, sám vyvolává její jméno.

publikováno: 3. 8. 2014

NEJNOVĚJŠÍ články


Letošní mor nový Dekameron nevyplodí

Epidemie moru z východu padla přes Itálii na zbytek Evropy. Z karantény na venkově nám píše Boccaccio:[1] …

Epidemie 2020: Někdo za to může

O původu epidemie se ve zprávách objevují velice zajímavé a důležité články – věrohodné i nevěrohodné. Otázka vzniku …

Měli jsme se nadmíru dobře a vůbec jsme si toho nevážili

Co dobrého nám krize přinese a co nového se díky ní naučíme? Zeptali jsme se …

Náhlá smrt zdravotní sestry. Příčina a viníci známi.

Je první mediálně prezentovanou obětí koronaviru z řad zdravotníků. Sestra z Thomayerovy nemocnice v Praze, věk …

Kolik pravdy obsahuje dezinformace?

Není to obyčejná lež, je mnohem horší, protože obsahuje kousky pravdy. Pokud na ni narazíte, …

Milion chvilek pro Andreje Babiše

Andrej Babiš pronesl v pondělí večer k národu projev opravdu profesionální. Neřekl nic, všechny pochválil a nikoho se …

Průšvih, talenty donašečů a jejich život v Čechách

Autor libreta k Prodané nevěstě, mimořádně talentovaný, avšak morálně „desintegrovný“ český literát a politik Karel Sabina …

Pijte SAVO, zdraví přijde samo!

Přísloví praví, čistota půl zdraví. Nic se však nemá přehánět včetně hygieny, jak nás školí …