Prvňáci aneb Hodina pravdy

(Psáno u příležitosti 102. výročí vzniku ČSR, těsně před napojením republiky na ventilátor.)

 

Absurdní české doku-drama

Čas 8:00

Výuka začíná. Ve složení Paní učitelka, Anežka, Tomík, Kuba, Tung, Vojta, Klárka, Lui, Péťa, Mareček, jeho otec. V plánu je čeština, matematika a prvouka.

Paní učitelka: Dobré ráno, děti, začínáme, jste šikovné a všichni připojeni?

Na monitoru deset oken a všechny děti v pozoru a natěšené.

Paní učitelka: Otevřeme si sešit Živá abeceda, strana 30.

Anežka:
Já vás neslyším, paní učitelko.

Paní učitelka: Slyšíš mě?

Anežka: Mami, mně to nefunguje.

Do obrazu přiběhne matka, zapne hlas a mikrofon.

Anežka: Jo, už to jde, ahoj Kubajs, ahoj Tomíku.

Všechny děti (začnou řvát): Ahoj Anežko!

Paní učitelka: Tak se zklidníme, děti, a jdeme se učit.

Paní učitelka: Vojto, kde jsi? Nevidím tě.

Vojta se odpojil.

Paní učitelka: Vojto, Vojtíšku, kde jsi, asi sis to omylem vypnul. Vojto, zavolej maminku, ať ti pomůže.

Vojta se objevil.

Vojta se zase vypnul.

Čas 8:09

Paní učitelka: Děti, buďte v klidu, počkáme na Vojtíška.

Vojta se opět připojil.

Paní učitelka: Tak třeba Tung. Přečti nám to nahoře na stránce.

Paní učitelka: Tungu, slyšíme se?

Tung: Ano.

Paní učitelka: Tak prosím – začni číst.

V sešitu je napsáno MÁ a MA.

Tung:
Lá….

Paní učitelka: Ne, Tungu, je tam napsáno něco jiného.

Tung: Pá…

Paní učitelka: Správně, Má… a dál?

Tung: Na!

Paní učitelka: Výborně a dohromady to je?

Tung: Pána.

Paní učitelka. Ano, je to máma. Jdeme dál. Teď Kuba.

Kuba: E…la, Ela paní učitelko.

Paní učitelka: Výborný!

Čas 8:16

Paní učitelka. Tak třeba Péťa. Péťo, zapni si prosím mikrofon.

Paní učitelka: Péťo, vypni si prosím mikrofon, strašně to píská. Bude číst Mareček.

Mareček: My máme doma ještěrku.

Paní učitelka: To je hezké, ale teď budeš číst, ano?

Mareček: Počkejte, já vám ji ukážu.

Všechny děti: Ukaž nám ji, prosím.

Paní učitelka: Ne, děti klid. Teď se učíme, hrát si budete potom.

Mareček: Sa… ma. Sama.

Paní učitelka: Výborně.

Čas 8:22

Paní učitelka: Tomíku, čti prosím další řádek.

K Tomíkovi přišla do obrazu mladší sestřička a něco mu říká.

Tomík: Nech mě bejt, já se učím… Jsi blbá! Mamííí, ať odejde.

Maminka rychle zakročí a odvleče malou cácorku.

Paní učitelka: Tak, Tomíku, soustřeď se a čti.

Tomík se odpojil.

Paní učitelka: Tome, jsi tu?  Tome, haló? Slyšíš nás?

Paní učitelka: Děti, dnes nám to moc nejde. Představovala jsem si to jinak. Klárko, nespíš tam?

Klárka: Ne, hraju si s panenkou.

Paní učitelka: Tak si nehraj a čti další slovo.

Klárka: Paní učitelko, můžu na záchod? Moc se mi chce.

Paní učitelka: Tak běž.

Péťa: Já chci taky.

Anežka: Já taky.

Mareček: Já taky potřebuji.

Paní učitelka: Děti, dobře, kdo chce na záchod, tak můžete, ale honem.

Odešli všichni až na Vojtu a Tunga.

Paní učitelka: Jsme tu skoro všichni. Paráda. Pokračujeme. Klárko jsi tu?

Klárka se už ze záchodu nevrátila.

Paní učitelka: Bože, za co mě trestáš!

Čas 8:35

Paní učitelka: Otevřeme si sešit Matematika, str. 23.

Paní učitelka: Děti, kolik vidíte kočiček?

Mareček: Tři.

Anežka: Tři.

Vojta: Dvě.

Lui: Já mám jinou stránku.

Tung: Pála.

Paní učitelka: Správně, jsou tam čtyři kočičky, jste všichni moc šikovní.

Tung se odpojil.

K Anežce do obrazu přiběhl velký pes.

Mareček: Jé, tati, to je krásný pes.

Všechny děti: Ten je krásný, já ho chci domů. Já si ho chci pohladit.

Anežka: To je můj Bertík.

Paní učitelka: Máš moc pěkného pejska, ale teď se učíme matematiku. Prosím, pošli ho pryč.

Paní učitelka: Pět mínus dva?

Skoro všechny děti: Tři!

Paní učitelka: Kubo, co říkáš? Já tě neslyším, zapni si mikrofon.

Kuba se odpojil.

Čas 8:48

Paní učitelka: Tak děti, dnes jsme se krásně naučili číst a počítat. Prvouku jsme bohužel nestihli. Ale to s vámi udělají rodiče. A radši ať s vámi projedou i češtinu a matematiku. Všechno jim pošlu na Bakaláře. – Ahoj, děti, mám vás všechny moc ráda, jste velcí šikulové!

Konec výuky, děti se odpojují.

Paní učitelka: Ty vole, mně z toho jebne, jdu si dát panáka!

Otec (píše): Ještě jste zapnutá 😊.

Paní učitelka: Ježišmarjá, pardon – se omlouvám.

Vypnuto.

Mareček: Tati, paní učitelka si jde hrát s panáčkem?

***

Redakčně naposledy upravil Jiří P. Kříž.

 

publikováno: 28. 10. 2020

NEJNOVĚJŠÍ glosy


Potrat jako důkaz naší vnitřní změny

Na rozdíl od všemožných kultur, které lidi slabé, křehké a bez dosavadních zásluh považují za slabost a přítěž pro celek své společnosti, my jsme je na základě židovsko-křesťanské víry považovali …

Svoboda bez zodpovědnosti není svoboda

Z dopisu editora William Falka časopisu The Week: „Jodi Doering, zdravotní sestra na pohotovosti v nemocnici v Jižní Dakotě, je denně svědkem toho, jak nemocný je náš stát. Lidé nakažení covidem-19 zaplňující …

Mám sen

V roce 1963 pronesl ve Washingtonu Martin Luther King projev, v němž vyjádřil svůj sen o rasové rovnoprávnosti a lidské spravedlnosti. Prezident Zeman parafrázoval jeho slova, aby vyslovil svůj sen o vodním …

Levý – levice – leváctví? Co znamená?

Už v čase Francúzskej revolúcie sa neodporúčalo nebyť ľavičiarom. Odvtedy boli obdobia, keď slovo znegatívnelo, alebo aspoň stratilo na váhe. Vrátilo sa však v dvadsiatom storočí a kraľuje dodnes. Mohlo to byť naopak, …

Paraziti u moci – srovnání po víc než 30 létech

Ve vztahu ke změně režimu u nás prožíváme více než 30 let poté současný paradox, a sice že v realitě i v našich myslích se vracíme před listopad 89, jako by se nám po té době …

Kacířská úvaha o úspěchu ČSSD

Když Československu zbývaly poslední roky a měsíce života, klíčová veřejná obava byla z návratu (bývalých) komunistů a estébáků k moci. Různé výzvy, od studentských výborů přes stávkující dělníky z ČKD, požadovaly nejen rozpuštění KSČ, ale …

Agresivní uchvatitelé moci mají strach

Dominantní populisté, dočasně úspěšní technologové moci a agresivní uchvatitelé svých zemí mají všude po světě něco společného. Tím společným jmenovatelem je jejich osobní permanentní pocit strachu. Veškeré svoje okolí vnímají …

Přesně o dnešku a jeho stvůrách

Uprostřed tohoto chaosu stojí muž hrabivý, který bez svědomí vykořisťoval zemi. …., nemaje vysokého vzdělání, ale podružné toliko vlastnosti spiklence, nevynikal ani velikými záměry, ani povznešeným smýšlením, ani širokým a jasným …