Určitě je mnohem komplikovanější řídit neziskovku, protože u ní je (marketingovými slovy) „hůře definovatelný produkt“. V továrně je celkem jasné, co je výstupem – je to konkrétní produkt, třeba houska nebo pivo, které prodáte a na konci vám zbude zisk, podle kterého se měří, jestli jste úspěšní nebo ne.
Dopad projektů ve veřejném prostoru, tedy takových, které děláme v naší neziskovce, se ale tak snadno změřit nedá. Samozřejmě na to existují všelijaké metriky a semináře, ale já se domnívám, že k objektivním číslům se stejně nelze dobrat. Naopak nás někdy snaha o vyčíslení dopadu odvádí od podstaty projektu.
Zásadní je, jestli člověk předal správnou inspiraci. A to nelze změřit! Tenhle faktor je třeba vzít v úvahu při řízení neziskovky. Vedení neziskovky je také těžší s ohledem na to, aby tým zůstal motivovaný. Když si dáte například za cíl rozvoj regionu, tak se může v měřítku jednoho života zdát, že jste nedosáhli ničeho podstatného.
***
Agentura pro rozvoj Broumovska informuje o dění na Broumovsku. Poukazuje na kvalitní řemeslné produkty, které zde už mnoho let vznikají. A také přispívá ke koordinovanému a strategickému rozvoji celého broumovského regionu.
V rozhovoru nám Jan Školník, ředitel továrny HOBRA a zakladatel neziskové organizace Agentura pro rozvoj Broumovska, vysvětlil, v čem se liší řízení neziskovky od řízení továrny. Více k tématu regionálního rozvoje čtěte zde.
publikováno: 1. 10. 2021