Džentlmen s taktovkou

Ivan Kytka

český novinář, dlouholetý zahraniční zpravodaj ČTK, ČT či BBC

Smrt dirigenta Libora Peška silně rezonuje i v Británii, kde umělec celou dekádu dirigoval. Když v červenci 1997 Libor Pešek po deseti letech končil na postu šéfdirigenta Královské liverpoolské filharmonie, bylo mu čerstvých čtyřiašedesát let. Pro dirigenta klasické hudby možná ta nejlepší léta.

V červenci 1997 současně končila veledůležitá etapa jeho kariéry. Léta strávená v Liverpoolu přinesla českému dirigentovi s velkou dávkou osobní umělecké svobody také světový věhlas. A kontrakty s prestižními nahrávacími společnostmi. Byl to nesporně vrchol jeho kariéry.

Peškovo angažmá v Liverpoolu bylo do jisté míry dílem náhody. Od počátku 70. let dirigoval menší hudební tělesa v Nizozemsku, ale v roce 1986 zaskočil u liverpoolských filharmoniků za náhle indisponovaného kolegu u dvou provedení Sukovy symfonie Asrael. Provázel je nadšený ohlas publika, hudební kritiky i členů orchestru. Sám dirigent však váhal: „Nejdříve se mi do Liverpoolu nechtělo,” svěřil se později anglickým novinám. „Moje manažerka však stále mluvila o tom, jak je tenhle vůbec nejstarší anglický orchestr (založen 1840) významný. Až jsem nakonec souhlasil.”

 

Přístavní celebrita

V červenci 1997 jsme s australským kameramanem Mikem Smithem točili pro Českou televizi Liborovo liverpoolské rozloučení a potřebovali k němu pár záběrů z koncertu. Nakonec jsme byli rádi za pozvání na zkoušku. Účast zpravodajské televizní kamery na koncertě zakazovaly v Anglii silné muzikantské odbory.

Se zkušenostmi ze zahraniční Pešek publicitě dobře rozuměl a strávil s námi ten den tolik času, kolik mu pracovní a společenský program dovolil. „Řekni si, co potřebuješ, a já se ti pokusím vyjít vstříc,” pravil tónem, v němž se snoubila jeho bezprostřednost, noblesa i profesionalita.

Cestou z koncertního sálu ve stylu art deco liverpoolské georgiánské čtvrti k obnoveným dokům prince Alberta nás zastavovali kolemjdoucí. Zdravili se se „svým” dirigentem, chtěli s ním prohodit pár slov. Krom svého dirigentského umění si místní získal kombinací pokory, otevřenosti a šarmu. Srdce žen přímým pohledem do očí a hlubokým úklonem při polibku ruky.

„Stal se čímsi jako místní celebritou,” poznamenal v nekrologu k jeho úmrtí minul týden Daily Telegraph. „A to nejen proto, že nakupoval v liverpoolských obchodech velké množství brokolice a vozil si ji po kufrech do Prahy – v dobách, kdy tam čerstvé zeleniny byl nedostatek.”

 

Maestro v landroveru

Nepůsobil prý a ani nevystupoval jako typický uznávaný dirigentský Maestro, který se přesouvá mezi koncertními sály byznystřídou v tryskáčích. Měl pronajaté apartmá v hotelu Adelphi a dělil svůj život mezi Liverpool a Prahu. „Když mu to čas dovolil, jezdil tu trasu raději svém ojetém landroveru,” vzpomínají současníci. Cestou dělal po Evropě zastávky, aby nasál místní kulturu a užil si ji. Investoval vlastní peníze do nákupu exotických hudebních nástrojů pro skladby vzácně uváděného repertoáru, v němž měl zalíbení.

V rozhovoru, který jsme tehdy na břehu řeky Mersey točili, si pochvaloval volnou uměleckou ruku, kterou v čele Královských filharmoniků dostal. „Mohl jsem si dělat, co jsem chtěl. Potkal jsem skvělé publikum, navíc otevřené všem možným experimentům. Řídil jsem orchestr, který prahnul po nových věcech a po české hudbě, kterou do té doby neznal,” svěřil se Pešek, který ostrovnímu publiku představil tvorbu Josefa Suka nebo Vítězslava Nováka.

 

Fax od Paula McCartneyho

Milovník jazzu a bigbandů neunikl v Liverpoolu doteku Beatles. Populární hudbu prý začal poslouchat, až když si zakoupil svou první desku Beatles Abbey Road. Okamžitě se do ní zamiloval.

„Myslím si, že je to jedna z nejkrásnějších poetických kreací sedmdesátých let. Měl jsem také hrozně rád Simona a Garfunkela a Arla Guthrieho, jejich muzika byla nádherná,” řekl v rozhovoru, který s ním pro český měsíčník Xantypa vedla ředitelka londýnské Nadace Emmy Destinn Jarmila Karas.

V roli ředitele liverpoolských filharmoniků se cesta Libora Peška zkřížila s exBeatlem Paulem McCartney. V roce 1991 složil symfonickou skladbu Oratorio, kterou v liverpoolské katedrále provedli královští filharmonici, tehdy pod taktovkou spoluautora díla Carla Davise. „Asi rok po slavnostní premiéře mi Paul McCartney poslal fax, jestli bych nechtěl skladbu dirigovat na Pražském jaru, v katedrále sv. Víta. Ale v té době jsem už věděl, o co jde, tak jsem bohužel musel říct, že ne. Text mi připadal banální a mám pocit, že se to trošku odráží v té muzice. Nechtěl jsem do Prahy přijet s věcí, za kterou bych nemohl stát,” svěřil se při odchodu z Liverpoolu Libor Pešek.

publikováno: 31. 10. 2022

Datum publikace:
31. 10. 2022
Autor článku:
Ivan Kytka

NEJNOVĚJŠÍ články


Trojité salto Viktora Orbána

Maďarský premiér, kdysi horlivý zastánce liberální demokracie, se třikrát převtělil do nové podoby a pozoruhodně …

Přílišné sebevědomí oligarchů je přivádí do pekel

Velká škoda, že se Bernd Posselt, významný bavorský politik a předseda Panevropského hnutí, v tiskovém …

Těžké chvíle politika na vysoké židli

V tomto filmu nemusíme pracně hledat aktuální souvislosti, prostě v něm přirozeně jsou. Už proto, že stejně …

Až se zase začneme stydět

Každá generace potřebuje „nové zrození svobody“, tvrdí zpěvák kapely U2 Bono, a současný svět tíhnoucí k autoritářství …

Dohoda s Ruskem? Jen z pozice síly

S blížícím se odchodem amerického prezidenta Joea Bidena mizí z mezinárodního diplomatického slovníku termín „tak dlouho, …

Osobnost roku 2024: Navalnyj a jeho trumpovské stíny

Osobností letošního roku je podle redakce Přítomnosti ALEXEJ NAVALNYJ. Svou opoziční roli vytrvalého odpůrce Putinova …

Židovské Vánoce

Josef se vrací domů v poněkud podroušeném stavu. Byl slavit narození syna. Ve dveřích zavrávoral a udeřil …

Od ledna do prosince: České filmy roku 2024, které stojí za to vidět

Podle diváků i kritiků jsou největšími filmovými propadáky letošního roku americké filmy Megalopolis Francise Forda Coppoly …