Setkávání s Janem Kačerem

Agáta Pilátová

Kulturní publicistka

„To nedáte dohromady,” tvrdil Jan Kačer s pobaveným úsměvem, když jsme se loučili po rozhovoru pro časopis. No, něco na tom bylo, protože jsme se setkali na filmovém festivalu tuším ve Zlíně, kde byl tehdy ještě s manželkou Ninou Divíškovou. Všude kolem rušno, a jak jsem později zjistila, když nás někdo vyrušil, zůstaly v diktafonu některé věty nedořečeny, pár mých otázek zčásti zaniklo v šumu festivalové kavárny. Jenže jsem to dohromady dala. Většina myšlenek protagonisty rozhovoru totiž zůstala celá, i v tom hluku zněly zřetelně, smysluplně a publikovatelně. Protože je říkal promyšleně, z hloubi uměleckých i životně lidských zkušeností. Myslím, že promyšlené bylo i místo našeho příštího setkání: pozval mě do galerie Kodl, do výsostného prostředí plného obrazů a grafik, kde byl očividně častým návštěvníkem, snad i zákazníkem. Chtěl zřejmě hovořit uprostřed tvůrčí energie a kreativní atmosféry výstavních prostor.

Dodnes na to místo i rozhovor vzpomínám. S obrazy zvláštně kontrastovala Kačerova sebeironie a lehká skepse, která se projevovala hlavně k vlastním uměleckým počinům. Nejdřív šla řeč o knížkách, které nedávno vydal, o půvabně napsaných autobiografiích, jejichž tituly dohromady znějí jako jedna rozvitá věta: Jedu k mámě, Mírnou oklikou, K přátelům. Trochu neobratně jsem je chválila a předpokládala úspěch u čtenářů. Nesouhlasil. No, úspěch… Vyprávěl mi, jak nedávno přijel do Ostravy, kde opakovaně působil v šedesátých letech a za normalizace. Dál už to stojí za citaci: „Dnes nikdo knížky nečte,“ tvrdil. „Tuhle mě pozvali do Ostravy, kde jsem šestnáct let pracoval, asi pětkrát mi volali, že určitě musím přijet na autogramiádu. A tak jsem v největším letošním horku jel. Přišli tam tři lidé, kteří si koupili knížku. A na následné besedě, kde jich bylo asi dvacet, zněla první otázka: Pane Kačere, byl jste někdy v Ostravě?”

A tak to bylo se vším. Pochyboval, zpětně vážil a měřil své tvůrčí počiny. S pochybnostmi mluvil zejména o porevoluční režisérské kariéře, která prý podle něj nebyla příliš úspěšná. „Co mi nejdřív šlo, najednou přestalo jít…” Připomněl názory některých kritiků; nestěžoval si na ně, jen konstatoval, co se jim nelíbilo. Jako režisér nebyl se sebou spokojen, proto začal psát knížky.

Myslím na ten rozhovor i jiná setkání, protože mi dokreslila, co jsem si o něm myslela i dřív. K nevšednosti Kačerovy osobnosti podle mě patřila i obdivuhodná schopnost dívat se na všechno, zejména pak na sebe, s nadhledem. Samozřejmě vedle velkého talentu, invence a pevného (nejen) uměleckého názoru. Ovládal umění kriticky hodnotit sebe i svět.

Když uvažoval o umění, či konkrétně o divadle, rád se vracel k šedesátým letům; tehdy znamenalo divadlo pro jeho generaci cosi zásadního. „My jsme dělali divadlo jako prostředek ke změně světa,” řekl o tom. Nemůžu posoudit, nakolik může divadlo (a umění vůbec) měnit svět, ale určitě dokáže proměňovat, nebo aspoň inspirovat lidi. A na tom se Jan Kačer významně podílel.

Představení, která režijně ztvárnil, stejně jako některé z filmů, v nichž hrál zásadní role, nabízet příležitost k proměně lidské mysli, názorů a postojů. Možná i způsobit, že se někdo vydal v životě či profesi jinými cestami. Nebo o tom aspoň přemýšlel. Jak inspirativní byla třeba postava mladého dělníka Jardy, hlavního hrdiny Schormova filmu Každý den odvahu! Znepokojoval deziluzí i usilováním o překonání těžké morální krize, do níž ho uvrhla doba planých lží a přetvářky. Film se pochopitelně nelíbil prezidentu Novotnému, stejně jako nebyl komunistickému režimu po chuti Kačerův režijní výklad Matky Kuráže v Národním divadle.

Není náhoda, že Jana Kačera jako herce si našli pro své divadelní či filmové projekty tvůrci dalších generací. Imponoval civilním, až minimalistickým, ale o to věrohodnějším herectvím i osobním charakterem. Byl to noblesní a slušný člověk, empatický a se sociálním cítěním.

Tohle všechno tu bude dál jako vzkaz, který nám nechal.

publikováno: 26. 5. 2024

Datum publikace:
26. 5. 2024
Autor článku:
Agáta Pilátová

NEJNOVĚJŠÍ glosy


To, co má být tvoje, tě najde

„To, co má být tvoje, tě najde, pokud tomu přestaneš bránit,“ Carl Gustav Jung (1875–1961). Carl Gustav Jung patří mezi nejvýznamnější myslitele 20. století. Je považován za spoluzakladatele hlubinné psychologie. Byl …

Kdo pomůže pomáhajícím…

… je název knihy, která s podtitulem O vnitřní síle hrdinů všedního dne právě vyšla v edici Destigma nakladatelství Vyšehrad dlouholetým autorům Přítomnosti, psychiatru Radkinu Honzákovi a publicistce Agátě Pilátové. „Do padesátky to …

Co vám AI neřekne o knize „Perspektivy demokracie“

Bohumil Sláma vydal k 175. výročí narození Tomáše G. Masaryka knihu Perspektivy demokracie, nové víry a neomodernismu (Atelier 89, 2025). V anotaci ke knize najdete informaci o tom, že „je prvním autorem na světě, který …

Einstein kontra Babinský

Po volbách se v České republice dostává k moci opozice a je jistě místo pro politickou komparaci. Jací byli političtí manažeři v posledních 4 letech? Premiér prof. Fiala je vynikající diplomat a za …

Válčící Ukrajina v osudech lidí

Kniha povídek Adély Knapové Krvavý kompot je literární i politickou událostí. Autorka je novinářka, pravidelně publikuje v médiích komentáře, reportáže i další texty, v posledních letech zejména o Ukrajině. Vydala několik prozaických knih, představila se i jako …

Jedna bitva za druhou

Vstup do filmu zvukem jako z katedrály, kterou v Mechanickém pomeranči vyklenul Stanley Kubrick. Jenže zde jsme v detenčním zařízení na americko-mexických hranicích. Poslední film Paula Thomase Andersona (Magnolia, Až na krev, Lékořicová …

Povolební glosa Martina Jana Stránského

Máme další volby za sebou. Premiérem bude populistický miliardář, bývalý agent StB, který prohlásil, že požádá sněmovnu, aby ho NEzbavila poslanecké imunity proto, aby jeho současné trestní stíhání bylo zastaveno. …

Systémová úvaha nad novou knihou Národ sobě

Velmi pečlivě a analyticky zpracovaná kniha se skládá z 11 kapitol a celkově 240 stran. Autoři jsou vynikající odborníci i vrcholoví političtí manažeři. Český národ můžeme objektivně charakterizovat třemi skutečnostmi: …