Setkávání s Janem Kačerem

Agáta Pilátová

Kulturní publicistka

„To nedáte dohromady,” tvrdil Jan Kačer s pobaveným úsměvem, když jsme se loučili po rozhovoru pro časopis. No, něco na tom bylo, protože jsme se setkali na filmovém festivalu tuším ve Zlíně, kde byl tehdy ještě s manželkou Ninou Divíškovou. Všude kolem rušno, a jak jsem později zjistila, když nás někdo vyrušil, zůstaly v diktafonu některé věty nedořečeny, pár mých otázek zčásti zaniklo v šumu festivalové kavárny. Jenže jsem to dohromady dala. Většina myšlenek protagonisty rozhovoru totiž zůstala celá, i v tom hluku zněly zřetelně, smysluplně a publikovatelně. Protože je říkal promyšleně, z hloubi uměleckých i životně lidských zkušeností. Myslím, že promyšlené bylo i místo našeho příštího setkání: pozval mě do galerie Kodl, do výsostného prostředí plného obrazů a grafik, kde byl očividně častým návštěvníkem, snad i zákazníkem. Chtěl zřejmě hovořit uprostřed tvůrčí energie a kreativní atmosféry výstavních prostor.

Dodnes na to místo i rozhovor vzpomínám. S obrazy zvláštně kontrastovala Kačerova sebeironie a lehká skepse, která se projevovala hlavně k vlastním uměleckým počinům. Nejdřív šla řeč o knížkách, které nedávno vydal, o půvabně napsaných autobiografiích, jejichž tituly dohromady znějí jako jedna rozvitá věta: Jedu k mámě, Mírnou oklikou, K přátelům. Trochu neobratně jsem je chválila a předpokládala úspěch u čtenářů. Nesouhlasil. No, úspěch… Vyprávěl mi, jak nedávno přijel do Ostravy, kde opakovaně působil v šedesátých letech a za normalizace. Dál už to stojí za citaci: „Dnes nikdo knížky nečte,“ tvrdil. „Tuhle mě pozvali do Ostravy, kde jsem šestnáct let pracoval, asi pětkrát mi volali, že určitě musím přijet na autogramiádu. A tak jsem v největším letošním horku jel. Přišli tam tři lidé, kteří si koupili knížku. A na následné besedě, kde jich bylo asi dvacet, zněla první otázka: Pane Kačere, byl jste někdy v Ostravě?”

A tak to bylo se vším. Pochyboval, zpětně vážil a měřil své tvůrčí počiny. S pochybnostmi mluvil zejména o porevoluční režisérské kariéře, která prý podle něj nebyla příliš úspěšná. „Co mi nejdřív šlo, najednou přestalo jít…” Připomněl názory některých kritiků; nestěžoval si na ně, jen konstatoval, co se jim nelíbilo. Jako režisér nebyl se sebou spokojen, proto začal psát knížky.

Myslím na ten rozhovor i jiná setkání, protože mi dokreslila, co jsem si o něm myslela i dřív. K nevšednosti Kačerovy osobnosti podle mě patřila i obdivuhodná schopnost dívat se na všechno, zejména pak na sebe, s nadhledem. Samozřejmě vedle velkého talentu, invence a pevného (nejen) uměleckého názoru. Ovládal umění kriticky hodnotit sebe i svět.

Když uvažoval o umění, či konkrétně o divadle, rád se vracel k šedesátým letům; tehdy znamenalo divadlo pro jeho generaci cosi zásadního. „My jsme dělali divadlo jako prostředek ke změně světa,” řekl o tom. Nemůžu posoudit, nakolik může divadlo (a umění vůbec) měnit svět, ale určitě dokáže proměňovat, nebo aspoň inspirovat lidi. A na tom se Jan Kačer významně podílel.

Představení, která režijně ztvárnil, stejně jako některé z filmů, v nichž hrál zásadní role, nabízet příležitost k proměně lidské mysli, názorů a postojů. Možná i způsobit, že se někdo vydal v životě či profesi jinými cestami. Nebo o tom aspoň přemýšlel. Jak inspirativní byla třeba postava mladého dělníka Jardy, hlavního hrdiny Schormova filmu Každý den odvahu! Znepokojoval deziluzí i usilováním o překonání těžké morální krize, do níž ho uvrhla doba planých lží a přetvářky. Film se pochopitelně nelíbil prezidentu Novotnému, stejně jako nebyl komunistickému režimu po chuti Kačerův režijní výklad Matky Kuráže v Národním divadle.

Není náhoda, že Jana Kačera jako herce si našli pro své divadelní či filmové projekty tvůrci dalších generací. Imponoval civilním, až minimalistickým, ale o to věrohodnějším herectvím i osobním charakterem. Byl to noblesní a slušný člověk, empatický a se sociálním cítěním.

Tohle všechno tu bude dál jako vzkaz, který nám nechal.

publikováno: 26. 5. 2024

Datum publikace:
26. 5. 2024
Autor článku:
Agáta Pilátová

NEJNOVĚJŠÍ glosy


Vzpomínka na Josefa Luxe

Je velmi dobře, že Česká televize odvysílala pořad o Josefu Luxovi, který je nyní již napůl zapomenutý, avšak jako jeden z nejlepších a nejlépe morálně integrovaných politiků naší polistopadové éry zapomenut být nesmí. …

První láska „po belgicku“

Belgický film Mladá srdce má už za sebou slušnou mezinárodní kariéru; z Berlinale si odvezl speciální uznání v sekci Generation Kplus, na loňském Zlín Film Festivalu získal první místo v kategorii filmů pro …

Proč svět ovládají patologičtí egocentrici

Poněvadž pravým historickým a společenským činitelem je člověk, každé sociologické pravidlo musí být vyvozeno zákony odvozovanými ze studia lidské přirozenosti. (T. G. Masaryk) „Dopřejte dítěti dobrý porod a dobré první tři roky, …

Donald Trump. To jsme my.

Inaugurace usvědčeného zločince, lháře, sexuálního násilníka a popírače demokratických voleb do nejmocnějšího postavení na planetě představuje milník v lidských dějinách. Občané nejmocnějšího národa na Zemi dali jasně najevo, že sliby změny jsou …

Rok 2025: Předpovědi, proroctví, vize

Nový rok, nové horizonty, nové sázky. Co se stane v roce 2025, s čím můžeme počítat jako téměř s jistým vývojem a co se naopak nestane? Rozevření nového času blízké budoucnosti vždy inspiruje …

Nad článkem Saši Mitrofanova o současném „středověku“

Názory na současný stav lidstva lze rozdělit na realistické (varovné), pesimistické (vzbuzující strach) a optimistické (vzbuzující naději). Mitrofanův článek Středověk neskončil (Novinky, 6. 1.) je realistický, a tedy i varovný:  …

Slovo roku 2024: STUPIDIFIKACE

Jsme stále hloupější, „stupidnější.“ Slovem roku by tak byla nejspíše STUPIDIFIKACE. Tento rok vyšly následující studie potvrzující tento poněkud děsivý trend: Nejmladší generace, která hledá práci (tzv. Gen. Z), je …

Ozvěny z Nového Dvora: Slavnost Ježíše Krista Krále 2024

Milí přátelé, blíží se Vánoce. Jistě od nás očekáváte slova „Naděje“ ve světě zmítaném tolika konflikty: válka ve Svaté zemi – kéž Bůh dá, aby bylo nastalé příměří trvalé –, …