Setkávání s Janem Kačerem

Agáta Pilátová

Kulturní publicistka

„To nedáte dohromady,” tvrdil Jan Kačer s pobaveným úsměvem, když jsme se loučili po rozhovoru pro časopis. No, něco na tom bylo, protože jsme se setkali na filmovém festivalu tuším ve Zlíně, kde byl tehdy ještě s manželkou Ninou Divíškovou. Všude kolem rušno, a jak jsem později zjistila, když nás někdo vyrušil, zůstaly v diktafonu některé věty nedořečeny, pár mých otázek zčásti zaniklo v šumu festivalové kavárny. Jenže jsem to dohromady dala. Většina myšlenek protagonisty rozhovoru totiž zůstala celá, i v tom hluku zněly zřetelně, smysluplně a publikovatelně. Protože je říkal promyšleně, z hloubi uměleckých i životně lidských zkušeností. Myslím, že promyšlené bylo i místo našeho příštího setkání: pozval mě do galerie Kodl, do výsostného prostředí plného obrazů a grafik, kde byl očividně častým návštěvníkem, snad i zákazníkem. Chtěl zřejmě hovořit uprostřed tvůrčí energie a kreativní atmosféry výstavních prostor.

Dodnes na to místo i rozhovor vzpomínám. S obrazy zvláštně kontrastovala Kačerova sebeironie a lehká skepse, která se projevovala hlavně k vlastním uměleckým počinům. Nejdřív šla řeč o knížkách, které nedávno vydal, o půvabně napsaných autobiografiích, jejichž tituly dohromady znějí jako jedna rozvitá věta: Jedu k mámě, Mírnou oklikou, K přátelům. Trochu neobratně jsem je chválila a předpokládala úspěch u čtenářů. Nesouhlasil. No, úspěch… Vyprávěl mi, jak nedávno přijel do Ostravy, kde opakovaně působil v šedesátých letech a za normalizace. Dál už to stojí za citaci: „Dnes nikdo knížky nečte,“ tvrdil. „Tuhle mě pozvali do Ostravy, kde jsem šestnáct let pracoval, asi pětkrát mi volali, že určitě musím přijet na autogramiádu. A tak jsem v největším letošním horku jel. Přišli tam tři lidé, kteří si koupili knížku. A na následné besedě, kde jich bylo asi dvacet, zněla první otázka: Pane Kačere, byl jste někdy v Ostravě?”

A tak to bylo se vším. Pochyboval, zpětně vážil a měřil své tvůrčí počiny. S pochybnostmi mluvil zejména o porevoluční režisérské kariéře, která prý podle něj nebyla příliš úspěšná. „Co mi nejdřív šlo, najednou přestalo jít…” Připomněl názory některých kritiků; nestěžoval si na ně, jen konstatoval, co se jim nelíbilo. Jako režisér nebyl se sebou spokojen, proto začal psát knížky.

Myslím na ten rozhovor i jiná setkání, protože mi dokreslila, co jsem si o něm myslela i dřív. K nevšednosti Kačerovy osobnosti podle mě patřila i obdivuhodná schopnost dívat se na všechno, zejména pak na sebe, s nadhledem. Samozřejmě vedle velkého talentu, invence a pevného (nejen) uměleckého názoru. Ovládal umění kriticky hodnotit sebe i svět.

Když uvažoval o umění, či konkrétně o divadle, rád se vracel k šedesátým letům; tehdy znamenalo divadlo pro jeho generaci cosi zásadního. „My jsme dělali divadlo jako prostředek ke změně světa,” řekl o tom. Nemůžu posoudit, nakolik může divadlo (a umění vůbec) měnit svět, ale určitě dokáže proměňovat, nebo aspoň inspirovat lidi. A na tom se Jan Kačer významně podílel.

Představení, která režijně ztvárnil, stejně jako některé z filmů, v nichž hrál zásadní role, nabízet příležitost k proměně lidské mysli, názorů a postojů. Možná i způsobit, že se někdo vydal v životě či profesi jinými cestami. Nebo o tom aspoň přemýšlel. Jak inspirativní byla třeba postava mladého dělníka Jardy, hlavního hrdiny Schormova filmu Každý den odvahu! Znepokojoval deziluzí i usilováním o překonání těžké morální krize, do níž ho uvrhla doba planých lží a přetvářky. Film se pochopitelně nelíbil prezidentu Novotnému, stejně jako nebyl komunistickému režimu po chuti Kačerův režijní výklad Matky Kuráže v Národním divadle.

Není náhoda, že Jana Kačera jako herce si našli pro své divadelní či filmové projekty tvůrci dalších generací. Imponoval civilním, až minimalistickým, ale o to věrohodnějším herectvím i osobním charakterem. Byl to noblesní a slušný člověk, empatický a se sociálním cítěním.

Tohle všechno tu bude dál jako vzkaz, který nám nechal.

publikováno: 26. 5. 2024

Datum publikace:
26. 5. 2024
Autor článku:
Agáta Pilátová

NEJNOVĚJŠÍ glosy


Popis jednoho zápasu

Nový mediální ohlas Franze Kafky V úterý 17. září bude v 19 hodin koncertem Hany Frejkové a literární performancí Eugena Brikcia zahájena multimediální výstava Popis jednoho zápasu v románském lapidáriu a …

Situace kolem Památníku ticha stále vře…

Na stránkách Přítomnosti uveřejňujeme diskusi, která se vede mezi Ministerstvem kultury ČR a Pavlem Štinglem, ředitelem Památníku ticha. Pavel Štingl zaslal ministru kultury Martinu Baxovi druhý otevřený dopis k rozhodnutí ministra …

Pozvánka na Kozí mejdan do Milkovic

Přeji krásné léto a posílám pozdrav z Milkovic. Stejně jako každým rokem kolem srpnového úplňku proběhne na samotě Milkovice kulturně-společenská slavnost Kozí mejdan. Letos v pořadí již 23., a to …

Vznik Památníku ticha je prioritou ministerstva kultury

Rozhodnutí ministra kultury Martina Baxy vypsat výběrové řízení na pozici ředitele/ky Památníku ticha předcházely dva roky snah o to, aby byla zahájena rekonstrukce nádraží Praha-Bubny. Rád bych touto cestou reagoval na …

Kam nás přivede nucená „rovnost“ na OH

Současné OH nejsou, tak jako žádné, bez kontroverze. Ta největší se týká boxera/boxerky Imane Khelif, která sice má chromosomy XY, ale boxuje jako žena. Shodneme se, že otázky kolem jeho/jejího …

Výzva pro podporu Památníku ticha

Přátelé a příznivci Památníku ticha, kteří sledujete naše mnohaleté úsilí o proměnu nádraží Bubny na aktivní místo paměti! Jako spoluzakladatelé projektu „Památník ticha“ se na Vás obracíme s výzvou o podporu, …

Milí přátelé,

v době ústupu demokracie jako politického systému se stala úžasná věc, která tento trend alespoň na chvíli obrátí. Prezident Biden odstoupil v boji proti odsouzeném zločinci, lháři a psychopatologické zrůdě Donaldovi …

Babiš versus Fiala. Kdo je větší ultrapravice?

Vznik nové poslanecké frakce Patrioti pro Evropu v evropském parlamentu, k níž se připojilo hnutí ANO, vzbudilo v domácích masmédiích doslova hysterii. Třeba deník E15 deklaroval už v nadpisu svého článku, že „založení evropské …