Popis jednoho zápasu

Nový mediální ohlas Franze Kafky

V úterý 17. září bude v 19 hodin koncertem Hany Frejkové a literární performancí Eugena Brikcia zahájena multimediální výstava Popis jednoho zápasu v románském lapidáriu a prvním patře rodného domu Franze Kafky. Umělecké reakce na motiv pravděpodobně nejstaršího dochovaného textu Franze Kafky z roku 1904 představí více než dvě desítky výtvarníků, mezi nimiž jsou Veronika Bromová, Jiří David, Milena Dopitová, Roman Franta, Kurt Gebauer, Aleš Hnízdil, Ivan Kafka, Vladimír Kokolia, Jiří Kovanda, Karel Nepraš, Jan Šerých, Jiří Votruba nebo skupina Rafani. Výstava bude volně přístupná každý den od 11 do 18 hodin až do 20. října. Její součástí bude také doprovodný program – divadelní performance Adorace sv. Kafky (17. 10.) a debata a komentovaná vycházka se starostkou Prahy 1, paní Terezií Radoměřskou (9. 10.). Více o výstavě na www.architectura.cz.

Výstava navazuje na úspěšný multioborový projekt „Za pravdu…“, který spolek Architectura připravil v roce 2019 pro areál Betlémské kaple, v rámci kterého reagovali architekti a umělci na odkaz díla mistra Jana Husa přímo v komplexu spojeném s jeho dílem.

Koncept projektu vychází z filozoficko-literárního odkazu autora a hledá pomocí „vizuální archeologie“ nové vazby, které lze najít jak v samotné stavbě, tak lokalitě bývalého židovského ghetta.

PRAVDA JE NEDĚLITELNÁ, PROTO SE SAMA NEMŮŽE POZNÁVAT; KDO JI CHCE POZNAT, MUSÍ BÝT LŽÍ

Záměrem výstavy je vytvoření nového příběhu a výkladu stále aktuálního odkazu Franze Kafky, jež vnímavého diváka vyprovokují k zamyšlení o proměně toho kruciálního místa v centru Prahy, které se stalo příkladem turistického vytěžování historie, a to včetně Kafkova díla. Již jen v širším centru narazíme na tři výtvarná díla, která jsou spojena s Kafkou, a vzbuzují otázku o jejich umělecké kvalitě či důvodu jejich zrodu.

LEŽ SE NASTOLUJE JAKO SVĚTOVÝ ŘÁD

Můžeme se ptát, zda je Kafka pouze „chytře zneužívaný“ v rámci „turistického obrazu Prahy“, nebo to je už jen prostá cynická rezignace postindustriální společnosti na filozofické či intelektuální ideje, kdy již neklademe důraz na originalitu a pravdivost reálného uměleckého díla nebo jeho odkazu.

Povídku Popis jednoho zápasu lze vnímat i jako vstup do Kafkova světa, metaforu charakterizující jeho dílo a život, i jeho osobní zápas, který „svádí proti podivně uspořádanému a omezenému světu“.

Kafkův rodný dům se přirozeně stává exponátem výstavy i specifickou platformou pro pokládání otázek v této velmi „tekuté době“, která je možná komplikovanější a nečitelnější než v době života Franze Kafky. Dům, který je v majetku hlavního města Prahy, prošel nedávno zásadní rekonstrukcí včetně velmi architektonicky cenné struktury suterénu. Nabízí se i paralela „Kafkova lapidária či doupěte“.

JSEM SVOBODNÝ, A PROTO JSEM ZTRACEN

Na výstavě jsou zastoupena díla renomovaných českých tvůrců, ale i studentů Fakulty umění a architektury TU v Liberci. Umělci svými intervencemi reagují na materii a genia loci i okolí „Kafkova domu“, který dokládá mnohovrstevnatost historických vazeb. Tato architektonicko-výtvarná asambláž nabízí i nové čtení historického kontextu v době „postpravdivé“.

***

Vystavující autoři / Eugen Brikcius, Veronika Bromová, Jiří David, Milena Dopitová, Martin Falář, Michala Filingerová, Roman Franta, Kurt Gebauer, Karel Hladík, Aleš Hnízdil, Jasanský Polák, Ivan Kafka, Vladimír Kokolia, Jiří Kovanda, Tadeáš Kraček, Adéla Marešová, Barbora Nahálková, Karel Nepraš, Jaroslav Prokeš, Rafani, Beata Rážová, Jan Šerých, Ondřej Karel Šimánek, Prague Idiots, Marek Vašut, Petra Vlachynská, Jiří Votruba, Filip Zeman

Point Gallery, 18. 9. – 20. 10. 2024, Náměstí Franze Kafky 3, Praha 1

Po–Ne: 11–18 h

https://www.pointbar.cz/

https://www.architectura.cz/popis-jednoho-zapasu/

***

17. září 2024

v 19 hodin vernisáž

Literární performance – Eugen Brikcius. Koncert – Hana Frejková: Jidiš VE TŘECH.

***

9. 10. 2024

komentovaná vycházka a debata

Pravdivý obraz Prahy 1 v kontextu  turistického průmyslu.

Jedním z hostů bude Terezie Radoměřská, starostka Prahy 1.

***

17.10. 2024

performance Adorace sv. Kafky.

***

kurátor / Dan Merta

spolupráce na koncepci / Petra Vlachynská, Jaroslav Prokeš, Jan Stolín, Klára Pučerová, Iva Dvořáková

grafický design / Beata Rážová

spolupracující instituce / Pražský literární dům, Point Gallery, Galerie Ambit

za podpory / Ministerstvo kultury ČR, Státní fond kultury, hlavní město Praha, Městská část Praha 1

mediální partneři / Přítomnost, Radio1, Artmap, Kafka 2024.

***

K projektu vzniká za podpory Ministerstva kultury v rámci Národního plánu obnovy dokumentární film režiséra Jana Březiny.

publikováno: 8. 9. 2024

Datum publikace:
8. 9. 2024
Autor článku:
Redakce Přítomnosti

NEJNOVĚJŠÍ glosy


Za Milošem Zapletalem

V den volby nového papeže Lva XIV. a na den přesně ve státní svátek Dne vítězství nás opustil Miloš Zapletal ve věku 95 let. Rozezněly se zvony chrámu sv. Petra ve Vatikánu …

Trumfy Trumpa: co není americké, proclít!

Prezident Trump oznámil na své sociální síti záměr nových celních opatření, týkajících se tentokrát kinematografie. Na všechny filmy vyrobené mimo území USA hodlá uvalit cla ve výši sta procent. Své …

„Severská dovolená“ a jiné sochy na zahradě švédského velvyslanectví

V zahradě švédského velvyslanectví na Hradčanech jsou vystaveny sochy české výtvarnice žijící ve Švédsku Ivany Macháčkové. V Čechách vystavuje Ivana Macháčková poprvé a na výstavě je k vidění jen to, co bylo možné z její …

Chuť žít. Autoterapie Petra Havlíka

V nakladatelství BOHEMICA BOOKS právě vychází nová kniha komentátora Petra Havlíka Chuť žít. Byť je Petr Havlík dlouholetým přispěvovatelem Přítomnosti, čtenáři naší revue se v posledních letech setkali jen se zlomkem jeho textů, které …

Hodnota lži

Umberto Eco v knize Poznámky na krabičkách od sirek uvádí nejen ze své praxe tento příklad – lidé, kteří věří, že Země je placatá, musí u zkoušek ve škole lhát o její kulatosti, …

Dům bez východu

Dům bez východu je název dokumentárního filmu režiséra Tomáše Hlaváčka a spoluautora snímku a producenta Martina Kohouta. Autoři (a jejich tým) mapovali po několik let alarmující situaci v brněnském bytovém domě Kuncovka. Film …

Úvahy nad novým dokumentem: Kam se poděla aktivita Milionu chvilek?

Vypadá to, že Chvilky naděje se poněkud opozdily; možná o víc než o chvilku. Zatímco vrcholovými body časosběrného dokumentu Amálie Kovářové jsou léta 2019–2020, a akční část děje snímku také jen o málo později, …

Proč utrácet všechna zvířata, i ta zdravá? Inu proto, že nejsou „zdravá“.

Za posledních padesát let nebyli čeští zemědělci vystaveni tak vypjaté situaci, jaké čelí v souvislosti s výskytem slintavky a kulhavky (SLAK) jejich maďarští a slovenští kolegové. Zprvu se zdálo, že nepůjde o nic významného, rychle …