Amerikánka na cestě

Agáta Pilátová

Kulturní publicistka

Příběh dívky, která prožila krušné dětství, prostoupil životní osudy režiséra Viktora Tauše až tak moc, že mu věnoval téměř čtvrt století. Podle jeho slov ho setkání s reálnou „Amerikánkou“ (říkala si tak, protože věřila, že její otec žije v Americe) svým způsobem zvedlo ze dna a vrátilo k tvorbě. Od počátku o ní chtěl natočit film, ale nedařilo se; nebyl spokojen s mnoha verzemi scénáře, nenašly se peníze. Nejprve tedy vzniklo několik podob divadelního představení, z nichž byl natočen i filmový záznam. Skutečná filmová verze se ale představuje až nyní a přináší do českého filmu leccos nového, nezvyklého, snad i odvážného. Ani ne tak sdělením jako spíše formou.

Snímek Amerikánka scenáristy Davida Jařaba a režiséra Viktora Tauše vypráví o těžké životní cestě dítěte opuštěného matkou. Malá Ema putuje do dětského domova s kasárensky necitlivým režimem, běžným v komunistickém Československu. Poté do pěstounské péče a pak do pasťáku. Nato ovšem přijde svoboda s otevřenými možnostmi, ale také s deziluzí a bezradností, kudy jít dál, a rovněž s poznáním, jak to vlastně je s „americkým“ otcem. Dívka je však silná a nepoddajná osobnost, nezlomil ji děcák ani mříže. Poradí si i dnes…

Snímek představuje originálně pojatý životopis Amerikánky v pestrém pásmu epizod, které na sebe volně navazují. Jejich vazbu stvrzuje osobnost hlavní hrdinky, ale ne vždy zcela důsledně, protože vzhledem k rozsahu doby, v níž je život Emy líčen, ji představují tři protagonistky (výtečné výkony všech tří: Pavly Beretové, Julie Šoucové i Kláry Kitto). Jejich postavy neprocházejí dějem chronologicky, ale prostupují jím. Vzájemně se prolínají, stejně jako jednotlivé části dějového kaleidoskopu. Občas se prolnou i postavy Emy v různých časových obdobích.

Tauš komponuje scény promyšleně, se snahou o maximální emotivní účinek, s pečlivostí až divadelní a s vytříbeným výtvarným citem. Některé sekvence jsou mimořádně působivé, emočně intenzivní a naléhavé. Např. skvělé scény s dětmi (řada z nich pochází z dětských domovů), rovněž opakované záběry pracoviště v pasťáku, v nichž chovanci bezúčelně přesypávají písek z jednoho místa na druhé, nebo scény s vlakem v pusté krajině. Nezapomenutelná je budova dětského domova v popředí s vraty evokujícími koncentrační tábor, jak ho máme v paměti z dokumentů i hraných filmů (zde ovšem s jiným heslem nad vchodem).

Režisér byl velmi invenční při štědrém využívání výtvarně i zvukově působivých prvků, většinou se symbolickým významem. Symbolice slouží také volba výrazných barev oblečení, krajiny i dekorací, hlučná popmusic (téměř výhradně italské provenience – možná proto, že komunistický režim toleroval italskou hudbu, americkou podstatně méně) atd. Místy se ovšem v opulentní směsi (a někdy zmatení) až závratně bohaté filmařiny poněkud ztrácí podstata sdělení a význam symbolů. Ve zvucích, barvách i prolínačkách je musíme pracně hledat. Autoři si toho možná byli vědomi, protože místy je obraz doprovázen komentářem, který připomene, oč tu jde, a o Amerikánce sdělí: „Stokrát jsi padla. Ale stokrát zase vstala. Nedostali tě. Nebyla jsi na to totiž sama. Měla jsi sebe. A taky naději…“ Emotivní výpověď o síle osobnosti a naději by patrně vyzněla ještě přesvědčivěji, kdyby se chvílemi neztrácela v efektních filmařských kouzlech.


Foto: Bioscop

publikováno: 30. 9. 2024

Datum publikace:
30. 9. 2024
Autor článku:
Agáta Pilátová

NEJNOVĚJŠÍ články


Večírky s Přítomností XX.

Pravidelný cyklus neformálních rozhovorů s významnými osobnostmi v exkluzivním Eccentric Clubu na Praze 1 ve úterý 25. …

Evropské probuzení z amerického snu

Nejedná se o „konec dějin“, který někteří ohlašovali po roce 1989, ale zcela jistě o konec éry, …

Americké touhy a vidina nesmrtelnosti

Donald Trump opakovaně slíbil, že další volby již nebudou potřeba. Nerespektuje zákonná rozhodnutí soudu a jeho …

Kratší konec jako výraz zhloupnutí

Oslněni nebývalou hádkou v Bílém domě si málokteří komentátoři všimli, že Trump ve vztahu k Rusům tahá …

Pomalost na prodej

To, že je třeba zpomalit, je dnes jakousi mantrou. Strach z rychlého světa a planety ale představuje …

Trumpova věčná reality show

Zatímco v prvním volebním období byl Donald Trump obklopen profesionály starého střihu, druhý mandát získal a také …

O čem mluví tetovaná já

Technologická revoluce vytvořila nové normy. Nové normy mění normy chování. A nové normy chování mění vnímání …

Ideální špión Jelínek

Uprostřed všeliké té mezinárodní vřavy a nejrůznějších tlaků na oko za oko a na zub za zub …