Chuť žít. Autoterapie Petra Havlíka

Milan Uhde

Spisovatel, dramatik, scenárista a politik

V nakladatelství BOHEMICA BOOKS právě vychází nová kniha komentátora Petra Havlíka Chuť žít. Byť je Petr Havlík dlouholetým přispěvovatelem Přítomnosti, čtenáři naší revue se v posledních letech setkali jen se zlomkem jeho textů, které do knihy nakonec vybral editor Milan Uhde. Proč stojí za to, přečíst si knihu autora, který mluví sám za sebe a skrze své úvahy se vyznává z určitých zkušeností, prožitků, vztahů, ba citů? Přečtěte si, jak kniha Chuť žít působí na editora Milana Uhdeho. (red.)

 

Milan Kundera se ustavičně bouřil proti prastarému zvyku některých kritiků a literárních historiků vykládat dílo s vydatnou pomocí autorova životopisu a prostřednictvím životopisných detailů autora popularizovat. Rozbor díla se má opírat jen o jeho text.

Sdílím tento přístup, soustředím se proto na čtenářský účin, který ve mně úvahy Petra Havlíka vyvolaly, a pokusím se odhlédnout od všeho, co mi v přátelské korespondenci o sobě prozradil. Všiml jsem si dvou rysů, které jeho publicistická tvorba projevuje. Zaprvé jde o ambivalentnost motivů, s nimiž pracuje. Obdivuje dětské nadšení a radost ze života, s porozuměním a souzněním líčí malého chlapce, jak se těší na jízdu tramvají. Na druhé straně sugestivně zpřítomňuje obavu a strach, v jejichž znamení současné děti prožívají otřesný vliv války nedaleko našich hranic, nebezpečí epidemií a nejistotu, která charakterizuje dnešní všední skutečnost.

Vyznává chuť žít, ale dává najevo, že ví o strázních a propadech, kterými příští den člověka nečekaně navštíví, zaskočí a hodlá zničit. Opěvá dobrodružství, kterému je dobré se oddat, ale zároveň chválí moudrou zdrženlivost, s níž nutno čelit neprůhledným situacím v blízké nebo i vzdálenější budoucnosti. Popírá návody neboli recepty na řešení složitých problémů, které se nevybíravě naskytnou a hrozí oběť zahltit. Nabádá k přípravě, ba písemné formulaci denních rozvrhů a plánů, a přitom vyzývá k víře v zázraky.

Mýlil by se proto, kdo by jeho výzvy, které na první pohled znějí kazatelsky a budí dojem kategorického příkazu, podezíral z úmyslu předepisovat komukoli, co je správné. Mluví pouze sám za sebe, pěstuje původní formu samomluvy, vyznává se tím z určité zkušenosti, prožitku, citu, vztahu, z objevu plodného postoje a životodárné orientace, hodnot, kterých se dobral a které se mu osvědčily. Upevňuje se v nich.

Odpovídá tomu druhý podstatný rys výstavby jeho textů, a to opakování, nikoli však v duchu staré latinské moudrosti, že jde o matku školního vzdělávání. Petr Havlík neustále krouží kolem několika utkvělých témat, která určují a prostupují většinu jeho námětů a monologů: evokuje prostředky obrany lidské integrity, hledá výbavu sloužící k záchraně před pustnutím, jmenuje zdroje energie, osvobozující z prázdnoty nebo dokonce ze zajetí v propasti, která se náhle otevřela pod nohama a zpochybnila nejen něčí existenci, ale sám její smysl. Absurdita a tragédie jsou žánry, jimiž dramatikové zobrazují děje svých her. Havlík takové děje ohledává, jenže ne aby je zobrazoval, nýbrž aby vylíčil východisko, k němuž dospěl.

Nepředstírá, že jde o východisko jediné a platné pro všechny. Co se osvědčilo jemu, nemusí platit pro jiného. Svoboda, jejíž okřídlení, ale i tíhu poznal, přijal a hájí, přísluší věřícím jako nevěřícím. Opakování je výraz umanutosti, s jakou zastává, o čem se přesvědčil, že se dá na to spolehnout. Je to postup, který banálně jen vypadá: máme se zvednout poté, co padneme, a jít dál. Připadá mi, jako by to byl další a další zápis, výsledek velkého životního zápasu, který bych přirovnal k okovu ozdravné vody, dlouze a pracně váženému z hloubi studny, kde vládne tma, chlad a nelítostný kámen spřízněný s náhrobním.

Čteme vlastně autoterapeutův záznam, který na rozdíl od sportovcova, jenž přesně zachycuje dosažené mety, tkví v novém a novém bouřlivém ubezpečování sebe sama, že nalezený princip skutečně vede k cíli a skýtá naději, že k němu povede i příště. Definitivně však není a nebude v dohledu. Cíl cesty záleží totiž v cestě k němu, zjišťuje Petr Havlík doslova ve svých zamyšleních, a to ve všech dohromady jako ve spontánní polytematické skladbě. Vytvořil autoportrét, ale kromě toho vybrousil osobité zrcadlo, do kterého může čtenář nahlédnout a spatřit svou vnitřní podobu. Zkusil jsem to. Účin byl jitřivý a inspirativní.

***

Níže si prohlédněte fotogalerii z otevření knihy, kterou uspořádal nakladatel Karel Svoboda. Za kmotry byli Karel Hvížďala, Jiří Lábus a Václav Marhoul. Kromě proslovů přečetl Jiří Lábus první zamyšlení z knihy na téma hledání svatého grálu a zazpíval svým sytým hlasem několik árií a písniček. Na piano ho doprovázel klavírista divadla Ypsilon pan Miroslav Kořínek.

***



***

Foto: Roman Češka

publikováno: 6. 5. 2025

Datum publikace:
6. 5. 2025
Autor článku:
Milan Uhde

NEJNOVĚJŠÍ glosy


Za Milošem Zapletalem

V den volby nového papeže Lva XIV. a na den přesně ve státní svátek Dne vítězství nás opustil Miloš Zapletal ve věku 95 let. Rozezněly se zvony chrámu sv. Petra ve Vatikánu …

Trumfy Trumpa: co není americké, proclít!

Prezident Trump oznámil na své sociální síti záměr nových celních opatření, týkajících se tentokrát kinematografie. Na všechny filmy vyrobené mimo území USA hodlá uvalit cla ve výši sta procent. Své …

„Severská dovolená“ a jiné sochy na zahradě švédského velvyslanectví

V zahradě švédského velvyslanectví na Hradčanech jsou vystaveny sochy české výtvarnice žijící ve Švédsku Ivany Macháčkové. V Čechách vystavuje Ivana Macháčková poprvé a na výstavě je k vidění jen to, co bylo možné z její …

Chuť žít. Autoterapie Petra Havlíka

V nakladatelství BOHEMICA BOOKS právě vychází nová kniha komentátora Petra Havlíka Chuť žít. Byť je Petr Havlík dlouholetým přispěvovatelem Přítomnosti, čtenáři naší revue se v posledních letech setkali jen se zlomkem jeho textů, které …

Hodnota lži

Umberto Eco v knize Poznámky na krabičkách od sirek uvádí nejen ze své praxe tento příklad – lidé, kteří věří, že Země je placatá, musí u zkoušek ve škole lhát o její kulatosti, …

Dům bez východu

Dům bez východu je název dokumentárního filmu režiséra Tomáše Hlaváčka a spoluautora snímku a producenta Martina Kohouta. Autoři (a jejich tým) mapovali po několik let alarmující situaci v brněnském bytovém domě Kuncovka. Film …

Úvahy nad novým dokumentem: Kam se poděla aktivita Milionu chvilek?

Vypadá to, že Chvilky naděje se poněkud opozdily; možná o víc než o chvilku. Zatímco vrcholovými body časosběrného dokumentu Amálie Kovářové jsou léta 2019–2020, a akční část děje snímku také jen o málo později, …

Proč utrácet všechna zvířata, i ta zdravá? Inu proto, že nejsou „zdravá“.

Za posledních padesát let nebyli čeští zemědělci vystaveni tak vypjaté situaci, jaké čelí v souvislosti s výskytem slintavky a kulhavky (SLAK) jejich maďarští a slovenští kolegové. Zprvu se zdálo, že nepůjde o nic významného, rychle …