Prezident Trump oznámil na své sociální síti záměr nových celních opatření, týkajících se tentokrát kinematografie. Na všechny filmy vyrobené mimo území USA hodlá uvalit cla ve výši sta procent. Své rozhodnutí odůvodnil (zatím) stručným komentářem, v němž nešetřil silnými slovy: „Filmový průmysl v Americe umírá velmi rychlou smrtí. Ostatní země nabízejí nejrůznější pobídky, aby odlákaly naše filmaře a studia od Spojených států. Hollywood a mnoho dalších oblastí v USA jsou devastovány. Jde o společné úsilí ostatních národů, a proto představuje hrozbu pro naši národní bezpečnost.“
Z prohlášení vyplývá, že americká kinematografie je téměř ve fázi klinické smrti a spiknutí světa skrze filmy ohrožuje bezpečnost USA. V uplynulých měsících Trumpova vládnutí jsme si už zvykli na silná slova, na přehnaná tvrzení leckdy v rozporu s realitou. V tomto případě taky zůstává rozum stát. Co vede amerického prezidenta k takovým obecným výhružným soudům? Z čeho vychází? Možná není náhoda, že je vyřkl několik dní před zahájením významného mezinárodního filmového festivalu v Cannes…
Mnohá z jeho slov přinášejí spíš zmatek a nejistotu. Není jasné, zda se jeho příští rozhodnutí týká také televize a dalších platforem, přitom ve veřejném prostoru už dávno nešíří „pohyblivé obrázky“ pouze film, posléze televize; audiovize je dnes rozsáhlý, složitě strukturovaný a členitý komplex médií. Bude clo platit i pro americké filmy natáčené třeba v atraktivních lokacích Kanady, Evropy nebo Austrálie? (Není to zcela jasné, ale asi ano, protože Trump mluví o pobídkách, jimiž jiné státy „lákají“ americké filmaře.) Platilo by i na zahraniční filmy na filmových festivalech v USA, třeba v Sundance? (Dosud je mohou američtí diváci zhlédnout, aniž je vstupné zatíženo clem.)
Prezidentovo tvrzení o umírání americké kinematografie neumím zvenčí kvalifikovaně posoudit, ale v českých kinech to tak rozhodně nevypadá. Nových amerických filmů je tu dost, a pokud se dá věřit aktuálním informacím, natáčejí a plánují se další. Že by byl Hollywood před likvidací?
Také se můžeme ptát, jak a čím zahraniční filmy, například evropské, ohrožují ekonomiku, a zvláště pak bezpečnost USA. Když už, tak rozhodně „nebezpečnější“ než záplava zahraničních produktů jsou pro návštěvnost v kinech streemovací platformy a sociální sítě. I v této souvislosti se tedy Trumpův výstřel jeví jako americky povrchní – jak je mu to vlastní. Nicméně je dost nebezpečný. Možná chtěl pouze pohrozit, ukázat svaly, něčeho dosáhnout (čeho vlastně?), podobně jako v řadě jiných „celních“ případů. Třeba to zas odvolá, zmírní, odloží. Proč však stresuje vlastní lidi, umělce a producenty? Proč vyhrožuje uměleckému světu?
Nad Trumpovým tématem o bezpečnosti si lze položit další otázku: Čím ohrožuje a jakou protiamerickou propagandu asi šíří například Mádlovy Vlny, německý snímek S láskou, vaše Hilde režiséra Dresena nebo Raketa finské autorky Mii Tervo? Můžeme se tak ptát u mnoha desítek dalších, nejen evropských děl z poslední doby. A pokud snad některá vážně ohrožují bezpečnost USA, na ochranu země jsou jiné instituce než celní úřad.
Nepříjemná celní opatření by zajisté částečně ohrozila taky české umělce, producenty, filmaře různých oborů i stát, který nabízí zahraničním filmařům (návratné) pobídky. Je však jisté, že drakonické celní sazby by neuškodily jen evropskému, asijskému či jihoamerickému filmovému průmyslu, ale i Spojeným státům. Například tím, že by výrazně ochudily americkou kulturní scénu.
Jenže – co ví Donald Trump o kultuře, záleží mu na ní?
publikováno: 12. 5. 2025