Do Berlína za třicet temně totalitních dní

Agáta Pilátová

Kulturní publicistka

Několik týdnů po hraném filmu Tomáše Mašína Bratři přichází do kin snímek se stejným námětem: dokument Útěk do Berlína autorů Martina Froydy a Jana Nováka o dramatické cestě bratří Mašínů z komunistického Československa do svobodného světa. Svým způsobem jde o distribuční experiment, oba filmy dokonce distribuuje jedna distribuční společnost (CinemArt). Jistě, letos je to téma roku – i vzhledem k 70. výročí oněch událostí. Nicméně bude zajímavé, jak to divácká obec „skousne“. Měla by, protože zhlédnutí obou titulů za to stojí.

Neprotiřečí si, neusvědčují se vzájemně z nevěrohodnosti, jsou jen jiné, jak jim velí rozdílné žánry. Zatímco Bratři představují drama, jež akcentuje jako základnu rodinu a výraznou roli ženských postav, Novákův a Froydův dokument staví přirozeně na faktech a reálných osobách, i když zapojuje i početné dotáčky a kompars. Přináší rovněž řadu nepříliš známých skutečností. Oba artefakty se tak jistým způsobem doplňují. Divák dokumentu může sledovat Útěk do Berlína s napětím, i když ví, jak to dopadne. To je ostatně známo i návštěvníkům Bratrů, přesto vůbec nepostrádají napětí.

Autor scénáře Jan Novák téma dobře zná, už před časem napsal o Mašínech úspěšnou knihu Zatím dobrý, vedl dlouhé rozhovory s protagonisty příběhu. Oba tvůrci se nejprve snaží uvést příběh Mašínů a jejich skupiny do dobových souvislostí, na nevelkém časoprostoru chtějí sdělit co nejvíc faktů, čímž způsobí jistý dramaturgický chaos. Dějepisem poznamenané „faktografické okénko“ je snad zařazeno s vědomím, že dokument by měl poskytnout co nejvíc faktů o těžkých časech totality zejména současné mladé generaci, která nemá historii zrovna jako hobby. Po expozici už následuje v podstatě chronologicky pojednané vyprávění o dobrodružné cestě za svobodou. Ta však začala několika spornými počiny odbojové skupiny mladých mužů, kteří se nevyhnuli ani fyzickému násilí a zabíjení. Autoři tyto počiny neobcházejí ani nevypouštějí, snaží se je ovšem vysvětlit, či spíše omluvit. Činí tak prostřednictvím komentářů aktérů útěku i Zdeny Mašínové. I když to je obtížné, drží se přitom v mezích možné objektivity.

Jádro snímku tvoří úspěšný únik chlapců československým orgánům a posléze z obklíčení východoněmeckých armádních jednotek. (Dva z nich ovšem nedošli – Václav Švéda a Zbyněk Janota byli chyceni a v Československu odsouzeni a popraveni.) Třicetidenní cesta do Západního Berlína je promyšleně rozčleněna prostřednictvím místních tabulí s názvy obcí, jimiž skupina prochází. Autoři dobře pracují především s výpověďmi protagonistů, hovoří tu Josef Mašín, jeho sestra Zdena, z archivních záznamů také Radek Mašík a Milan Paumer, před kamerou často stojí vypravěč Jan Novák, který společně s Josefem Mašínem prošel celou trasu útěku. Kreativní střih (Marek Opatrný) zabránil, aby se z výpovědí protagonistů staly nudné „mluvící hlavy“; jejich vyprávění, střídající se s obratně natočenými dotáčkami, je vesměs poutavé, má dynamiku, místy jako by si vzájemně brali věty z úst. Výpověď Zdeny Mašínové je klidnější, zato prostoupena důstojnou přesvědčivostí.

K věrohodnosti přispívá i mimořádná upřímnost Josefa Mašína. Neskrývá slabé chvilky bratrů, ani jejich spory na cestě, jak a kudy dál. Otevřeně zvažuje, kdo, kdy a proč střílel a zda to bylo nutné. Líčí situace, z nichž doslova mrazí.

Mrazení působí i napínavé scény pronásledování skupiny v sychravém počasí na bažinatém území východního Německa. V roli východoněmeckých vojáků byl nasazen početný kompars.

K cenným výdobytkům snímku patří hledání dosud živých stop útěku skupiny v Německu. Dokumentaristům se tam podařilo najít pamětníky či potomky lidí, kteří chlapcům pomohli, ačkoliv hodně riskovali. Autentické rozhovory s německými pomocníky jsou nesmírně zajímavé a přinášejí i překvapivá zjištění – bez této podpory by Mašínovi a Milan Paumer asi nakonec cestu nezvládli, možná by ji ani nepřežili.

Díky Útěku do Berlína lépe chápeme, jak se mohl podařit takřka neuvěřitelný husarský kousek – únik trojice mladých mužů, proti nimž byla nasazena obrovská síla armády tehdejší NDR.

Útěk bratří Mašínů a kamaráda Milana vedl územím států, které už nejsou na mapě: Československo ani NDR neexistují, studená válka ve své někdejší podobě dávno skončila. (Pravda, jsou tu jiné války, mnohem nebezpečnější.) Přesto je tento příběh z mnoha důvodů stále aktuální, aniž se o lacinou aktualizaci pokouší. Stále vzrušuje veřejnost a svým způsobem ji i rozděluje.

Dokument Jana Nováka a Martina Froydy nevyřeší spory, ale přes některé (nepodstatné) nedostatky přináší podněty k přemýšlení o smyslu poselství, jež zanechávají třeba i sporné kapitoly našich historických příběhů.


Snímky z dokumentu Útěk do Berlína. Foto: CinemArt

 

publikováno: 3. 12. 2023

Datum publikace:
3. 12. 2023
Autor článku:
Agáta Pilátová

NEJNOVĚJŠÍ glosy


Arena Praha

Arena Praha, vida, že nevíte, kde takové místo v Praze je? Takhle by se měla nově po rekonstrukci totiž jmenovat stanice metra Českomoravská. Podle usnesení č. Us RMČ 216/25 ze dne 13. …

Tom Cruise®

Ve filmové popkultuře současného Hollywoodu sotva najdeme zvučnější jméno. Tom Cruise® si sám vymyslel a hraje vlastní ligu akčního filmu, ke které kromě (platících) diváků nikoho jiného zřejmě nepotřebuje. Je sice …

Nostalgie italského futurismu (?)

Výkřiky jako Tung, tung, tung, sahur!, Brr, brr, brr, patapim! nebo Tralalero Tralala! mi neustále znějí v uších. Nejdříve s tím přišly děti, sem tam nějaký nahodilý výkřik, a mně to přišlo ihned …

Za Milošem Zapletalem

V den volby nového papeže Lva XIV. a na den přesně ve státní svátek Dne vítězství nás opustil Miloš Zapletal ve věku 95 let. Rozezněly se zvony chrámu sv. Petra ve Vatikánu …

Trumfy Trumpa: co není americké, proclít!

Prezident Trump oznámil na své sociální síti záměr nových celních opatření, týkajících se tentokrát kinematografie. Na všechny filmy vyrobené mimo území USA hodlá uvalit cla ve výši sta procent. Své …

„Severská dovolená“ a jiné sochy na zahradě švédského velvyslanectví

V zahradě švédského velvyslanectví na Hradčanech jsou vystaveny sochy české výtvarnice žijící ve Švédsku Ivany Macháčkové. V Čechách vystavuje Ivana Macháčková poprvé a na výstavě je k vidění jen to, co bylo možné z její …

Chuť žít. Autoterapie Petra Havlíka

V nakladatelství BOHEMICA BOOKS právě vychází nová kniha komentátora Petra Havlíka Chuť žít. Byť je Petr Havlík dlouholetým přispěvovatelem Přítomnosti, čtenáři naší revue se v posledních letech setkali jen se zlomkem jeho textů, které …

Hodnota lži

Umberto Eco v knize Poznámky na krabičkách od sirek uvádí nejen ze své praxe tento příklad – lidé, kteří věří, že Země je placatá, musí u zkoušek ve škole lhát o její kulatosti, …