Debut v pětašedesáti? Vypečená folkrocková nádivka F. Skály.

Viki Shock

Viki Shock

Svobodný literát

 

Čeští výtvarníci často fušují do řemesla jiným uměleckým disciplínám. Řezbář, sochař, malíř, ilustrátor a zakládající člen výtvarné skupiny Tvrdohlaví František Skála v tom není žádnou výjimkou. Z minulosti jej známe jako výrazného člena hudebních projektů Finský Barock a Tros Sketos či Malý Taneční Orchestr Universal Praha. Nejpřekvapivější na vydání jeho dlouho očekávaného sólového alba je tedy to, že vyšlo až letos. Málokdo totiž otálel s vstupem na hudební scénu skrze oficiální nahrávku tak dlouho. Nakonec se ale rozhoupal i Skála, a tak si fanoušci tohoto pětašedesátiletého umělce konečně mohou pořídit jeho Debut. V tomto případě se jedná o stoprocentní nomen omen. Čtrnáct písní mu pomohli nahrát Mira a Ondra Černí, Petr Tichý a  kolega z Tvrdohlavých Petr Nikl, který má na kontě už celou desítku sólových alb, z nichž hned dvě vydal loni. Snad právě Niklův příklad vedl Skálu k tomu, že i on letos v květnu u lounské firmy Guerilla Records (která se zaměřuje především na tuzemský underground) vydal kromě Debutu ještě druhé album, jemuž se budeme věnovat níže. Ale zpět k jeho debutu.

Čtrnáctipísňovou nahrávku otvírají Suché jehly, krátká  a lehce ironická reflexe Skálovy oblíbené grafické techniky jinak zvané jehloryt. Hned v druhé skladbě Chřestýš, kterou určuje basová figura  Petra Tichého, variuje Skála nejznámější křesťanskou modlitbu:„Otče náš, jenž si kdesi v lesích, kde se jen skrývá ten starý chřestýš?“, jemně si přitom rýpne do country zpěvačky indiánského původu Rattlesnake Annie, která kdysi natočila album s Michalem Tučným, a k tomu navíc vtipně a po svém cituje hit Anybody Seen My Baby? (v jeho podání: „Viděl někdo z vás tu mýho tátu?“) britských rockových klasiků Rolling Stones. V následující I See Her si Skála střihne baladu v angličtině se známým nápěvem, jemuž dominuje výrazné banjo. V angličtině pokračuje zdánlivě i v rock´n´rollové Mamolej, ve skutečnosti se však jedná o svahilštinu. Polohou hlasu se zde zčásti stylizuje do Karla Zicha či Elvise Presleyho, a to poměrně úspěšně. Jeho přirozeně hluboký hlas v afrikofilní Mali připomíná zase Jindřicha Šťáhlavského, který ve Fešácích zpíval takové horory jako Jaro či Poslední veřejné oběšení v Západní Virginii. Na rozdíl od něj však Skála zvládne dělat ještě druhý africký hlas (opět ve svahilštině), který jakýkoli možný patos vylučuje. Ve folkových Duběnkách, které by mohly uspět i na Portě (a pokud ne tam, tak u táboráků určitě) hraje prim harmonika, podporovaná banjem.

Opravdových hitů se ale posluchač dočká až v druhé půlce alba. Určitě mezi ně patří přímočarý Temnej, kde v refrénu ke Skálovu hlubokému hlasu tvoří dokonalý kontrapunkt pitoreskní vysoký hlásek Petra Nikla. K pobrukování a zpívání se Skálou vybízí také bilancující balada Starousedlík, kupodivu bez ironie. Naopak v Restauraci Skála skvěle paroduje „kratky ostravsky zobak“ Jaromíra Nohavici včetně jeho textů. V jediné převzaté lidovce Pampa se zpěvák přizpůsobí latino stylu, přičemž za zmínku stojí sólo na trubku Ondry Černého. Lžička pak připomíná hudebně Starousedlíka a navrch cosi od Václava Neckáře z šedesátých let, přičemž ke konci to kapele trochu skřípe. Závěrečná balada Tabatěrka upomíná zčásti na Michala Tučného a jeho Posledního kovboje. Skála tu však zpívá záměrně vysoko, afektovaný výraz i text dávají znát, že to opět nemyslí vážně, což dokazuje i vložený recitativ parodující legendární Balíček karet Miroslava Černého.

Znalci a milovníci díla Františka Skály mohou být s jeho Debutem nadmíru spokojeni. Umělec si pohlídal i obal, na jehož zadní straně vystrkuje na posluchače část svého pozadí z kalhot. Hnidopichy jako je autor recenze může snad zamrzet jen absence textů v bookletu. Celkově se však jedná o splněný sen mnoha fanoušků Skálových dlouhodobých hudebních projektů, z nichž dosud nebyly vydány žádné nahrávky.

publikováno: 11. 6. 2021

NEJNOVĚJŠÍ glosy


Debut v pětašedesáti? Vypečená folkrocková nádivka F. Skály.

  Čeští výtvarníci často fušují do řemesla jiným uměleckým disciplínám. Řezbář, sochař, malíř, ilustrátor a zakládající člen výtvarné skupiny Tvrdohlaví František Skála v tom není žádnou výjimkou. Z minulosti jej …

Co o Libuši Šafránkové nebylo dostatečně zdůrazněno

Málo se o tom ví, ale boj mezi herci o role bývá skoro stejně drsný a špinavý jako boj mezi politiky o voliče.  A najednou se mezi nimi objeví dobrý …

Daňové ráje začnou mít možná na kahánku

Jedno z největších zel v dnešní globalizované ekonomice jsou daňové úniky nadnárodních korporací do tak zvaných daňových rájů. Jen v samotné Evropě státní rozpočty tak přicházejí ročně o 50 až 100 miliard euro, …

V Turovu by si česká vláda měla zařvat jako tur

Polská vláda je přesvědčena, že nářek její jižní sousedky nad únikem spodních vod, způsobovaný povrchovým dolem v Turovu a nad vysycháním studní v české Lužici, je bouří ve sklenici vody. …

Chlast zalil česká kina i domácnosti. Pít či nepít?

Pijeme jak Dáni a teď nejvíc podoma, takže bez kontroly. V kinech běží oscarové filmy na téma: Co může chlast léčit? Hrdinové dánského oscarového filmu Chlast experimentují s nízkou hladinkou permanentního chlastu …

Megazloději nebo blbci? Naši prezidenti.

Profesor ekonomie, který jako ministr financí poslal 10-50% rozpočtu své země do rozpadajícího se SSSR, bez souhlasu vlády, bez vědomí parlamentu a dnes si „si to vůbec nepamatuje“. Ing. ekonomie, …

Otevřený dopis Jiřině na nebesa. Na vědomí pozemskému mančaftu.

  Když radost z celku života trumfuje smutek Když součástí dějů bylas – a stále jsi tak, že tvá vlákna mohou být ve stále nových začátcích   Má milá Jiřino, …

Útěk do přírody

    Co znamená v dnešní době být zálesák? Pro mne je to forma terapie, a zvu vás na návštěvu svého sanatoria. Všudy přítomný tlak nejrůznějších informačních pramenů, stav planety, …